Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Ryzen 7 1700 + ECC RAM

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Ryzen 7 1700 + ECC RAM
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Sat, 17 Oct 2020 04:06:17 GMT
On 2020-10-17, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
> [...]
>
> Seek Error Rate
>
> The raw value of each SMART attribute occupies 48 bits. Seagate's Seek
> Error Rate attribute consists of two parts -- a 16-bit count of seek
> errors in the uppermost 4 nibbles, and a 32-bit count of seeks in the
> lowermost 8 nibbles. In order to see these data, we will need a SMART
> utility that reports all 48 bits, preferably in hexadecimal. Two such
> utilities are HD Sentinel and HDDScan.
>
> Wystarczy odczytać parametry SMART w HEX, i będzie to widać.
> To dotyczy też innych parametrów typu "error rate".

Dzięki Olaf, czyli tak, to moje powyżej (dec)72695726 (hex)149D09D.
Uppermost 4 (z 12) nibbles to 0, czyli należy to odczytać, że mamy 0
błędów/72695726 odczytów. Podobnie z "seek". Miło.

Czyli na szybko, bez przeliczania błędy są jeśli przy Seagatach te dwa
pola mają wartości dec 4294967297 lub więcej.

U pioruna:
> 1 Raw_Read_Error_Rate:                125205888
Nie ma błędów.

> 7 Seek_Error_Rate:            1829851896660
Są błędy.

--
Marcin