Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: sczygiel@gmail.com
Date: Wed, 24 May 2017 13:26:41 -0700 (PDT)
W dniu środa, 24 maja 2017 20:15:53 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
napisał:
> <sczygiel@gmail.com> a4e63634-2ca0-4b38-9072-c9614c3f91cb@googlegroups.com

> : Nowe programy do obsługi partycjonowania.
>
> : Bo metoda na podział dysku nie była nigdy jedna i spójna.
>
> IMO podział dysku PeCeta jest niezmienny od dziesięcioleci,
> jeśli nie liczyć drobiazgów tego typu:

no nie.
Choćby niedawne wejscie dysków ssd wymusiło inne dzielenie na partycje.
Poczytaj o tym bo to nie jest tak jak sadzisz.

> : Partycjonery microsoftu robiły to zawsze troche dziwnie
>
> IMO tak nie jest.

Jest. Nie raz i nie dwa - szczególnie w czasach win95/win98 fdisk robił dziwnie
partycje i potem jakies ghosty czy inne partitionmagice nie dawały sobie rady z
przesówaniem takich partycji. Jednym działało a innym nie. Własnie z powodu
tego ze czasem microsoftowy fdisk ustawiał geometrie jakos dziwnie...

> : i niespójnie z wersji na wersje.
>
> IMO spójność partycjonowania jest wyjątkowo nietypowa dla
> (ogólnie niespóojnej filozofii) Windows. Umiejscowienie
> tablicy partycji być może nie jest wszędzie takie same,
> ale nie ma to dużego znaczenia w codziennym używaniu.

Jak pisałem wyżej, te narzędzia mocno sie zmieniały pod dyktando zmian sposobu
obsługi coraz wiekszych dysków i problemów z biosami i musiały pewne sprawy
sobie zakładać. I cyrki sie pojawiały w momencie edysji juz uzywanej tablicy
partycji.

> Ale podział PeCetowego dysku twardego na partycje i sam
> MBR itp. -- nie ulegają zmianom przez dziesięciolecia.

Tak, ale juz logika tworzenia samej partycji i umiejscawiania jej na dysku juz
tak.

Masz mozliwośc to pobaw sie w zakładanie partycji o dziwnych wymiarach starszym
fdiskiem spod dosa albo w win95, potem edycja w postaci skasowania jednej
partycji ze środka i dodanie nowej.

Jak sie odpowiednio długo pobawisz to zobaczysz ze pojawiaja sie przerwy miedzy
partycjami. To własnie te nierówności w umiejscawianiu partycji.

Choc nie wiem czy dzisiejsze narzedzia nie sa cwane i inaczej partycje
zakladaja jak widzą ze dysk jest ssd lub nie lub na jakims sterowniku lub
innym...

> : Do tego trzeba by dodac partycjonery innych firm i robi sie zamieszanie.
>
> Używałem różnych partycjonerów (i róznych ich wersji) bezproblemowo.
> (jeśli nie liczyć błędów partycjonerów, problemów z literowaniem,
> różnic wersji NTFS czy FAT...)

Literki zostawmy w spokoju, o nich tez mozna by sie nieco posprzeczac :)

> : Czyli mamy partycje o zadanej geometrii kasujemy ją
> : i w jej miejsce tworzymy nową. O takim samym rozmiarze
> : (o to zazwyczaj pytają partycjonery). Nowa może miec
> : inną geometrie.
>
> : Po takiej operacji ten filesystem który był na partycji
> : inicjalnie nie będzie działał na tej nowej.
>
> IMO filesystem to właśnie partycja.

Nie. Partycja to po prostu informacja ze logicznym podziałem dysku na kawałki.
Filesystem to informacja zapisana na tym kawałku dysku mówiąca gdzie są pliki.
Innymi słowy:
Dysk - zeszyt
Partycja - kartka
filesystem - kratki na kartce
Pliki - literki na kratkach.

> : Ja cały czas miałem na mysli edycje partycji. Nie jej odzyskiwanie.
>
> Skasowanie partycji podstawowej (w tym i partycji rozszerzonej) to
nie ma partycji podstawowej.

Jest Tablica partycji podstawowa i tablica partycji rozszerzona.

> (w skrócie) zmiana zapisu w MBR, a skasowanie ,,dysku logicznego''
> wewnątrz partycji rozszerzonej to zmiana zapisu na ,,dysku logicznym''
Tutaj tez pokickałeś.

> poprzedzającym ten kasowany lub w samej partycji rozszerzonej...
> Jeśli to wykonasz poprawnie edytorem dysku, raczej niczego nie popsujesz...

Oczywiście. Ale jak zrobisz te akcje dwoma niezgodnymi narzędziami to moga ci
sie geometrie nie zgadzac przed i po takiej operacji.