Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: sczygiel@gmail.com
Date: Thu, 25 May 2017 10:53:45 -0700 (PDT)
W dniu czwartek, 25 maja 2017 18:02:00 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
napisał:

Nasza dyskusja przypomina nieco gadanine slepego z głuchym o kolorach ale
postaram sie jak najprościej wyjasnic o co chodzi w tym aspekcie jakie
inicjalnie poruszyłem.

Mianowicie, mamy dysk. Dysk ma rozmiar 1GB. Liczmy dla ułatwienia w
informatycznych jednostkach czyli 1024MB.

Mamy starego dosa i tworzymy partycje:
150MB, 224MB, 650MB.

Tak wpisujemy w fdiska. Fdisk zapisuje MBR a wraz z nim tablice partycji.
Podczas tej operacji ani jeden inny sektor nie jest zapisany.

Formatujemy wszystkie trzy dyski na fat16.
Korzystamy z komputera jakis czas.

Podczas tego korzystania MBR nie jest zapisywany ponownie.

Po jakimś czasie dochodzimy do wniosku że nie potrafimy zdeaktywować aktywnej
partycji bo nasz program tego nie umozliwia. Np. fdiski dawno temu mogły tego
nie oferować.

W tym celu aktywujemy partycje 224MB i ja kasujemy.
I od razu ja zakładamy na nowo. W ten sposób mamy ten sam układ jak inicjalnie.
A przynajmniej tak sie nam wydaje ponieważ z takich czy innych powodów
wykonaliśmy te operacje narzędziem które zakłada partycje inaczej.
I partycja nie została założona od 151MB tylko od 158MB i w efekcie zaczyna sie
nieco dalej na dysku a rozmiar ma mniejszy - 216MB.

Jesli nie jestesmy świadomi takiej specyfiki to po restarcie komputera dysk
224MB nie dość ze będzie mniejszy to filesystem który uprzednio na nim był nie
będzie poprawny.

Całe wyjasnienie tej przydługiej dyskusji można streścic nastepująco:
Różne programy dzielące dyski na partycje robia to różnie. Wynik jest podobny
bo jest nim zapis w tablicy ale sam podział troche zalezy od samego narzędzia i
paru innych zależności (bios, rodzaj dysku, sterownik, tryb w jaki przełączony
jest dysk (zworka) i pewnie pare innych).

W efekcie kasując partycję i zakładając ja na nowo możemy znaleźć się w
sytuacji kiedy filesystem na takiej partycji zostanie zniszczony.