Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 26 May 2017 13:17:40 +0200

"Jan Stożek" 10848909.O9o76ZdvQC@pc-jasio.stozek.waw.pl

'Natywny' znaczy coś na kształt 'rodzinny'.

Nie "rodzinny", tylko "rodzimy".

Ale ty mi nie tłumacz znaczenia słowa, bo sam się nim posługuję
przynajmniej od końca lat osiemdziesiątych, a umiejętność korzystania
ze słowników posiadłem w stopniu wystarczającym, tylko wytłumacz, co
konkretnie miałeś na myśli. Bo w świetle tego, że mylisz tablicę
partycji, partycję, system plików i metadane systemu plików stosując
je dość swobodnie i wymiennie nie rozumiem tego, co chciałeś wyrazić
używając tego słowa w tym kontekście.

PeCet to DOS i Win, nie inne systemy bezpośrednie.
Co do mylenia -- ktoś tu wskazał link do strony,
która mówi ;) o braku konsekwencji w nazewnictwie.

BTW -- IMO w informatyce bardzo gęsto nazewnictwo ulega zmianom,
a bywa tak, że najpierw są zlepki słów, od których powstają skróty,
które po latach zostają rozwinięte do słów, z których te skróty nie
powstały, gdyż H może oznaczać i Hard, i High, i coś innego,
a pierwotne rozwinięcie uległo zatraceniu.

Obok samych słów jest ich kontekst, dlatego właśnie można
na stole postawić szkło (czyli wódkę) a na nos włożyć szkła
(czyli okulary) i pochwalić się szkłem przytroczonym do korpusu
(czyli obiektywem) i do tego wszystkiego można przeć na szkło
(czyli szklaną kulę -- która nie musi być wykonana ze szkła
mineralnego, a nawet nie musi być wykonana ze szkła innego,
przykładowo organicznego, czyli poliwęglanu, znanego pod
nazwą uniwersalną -- polikarbon... zwykle jest ona wykonana
z czystej pneumy, ;) czyli szkła duchowego -- amorficznego
ducha) a do tego wszystkiego można mieć szkło kryształowe,
czyli oksymoron...

Nazywam niepoprawnie (może kiedyś było to nazewnictwo poprawne,
a może lokalnie jest ono teraz poprawne i być może kiedyś będzie
poprawne globalnie -- także w Wikipedii, do czego nie dążę) ale
rozumiem to, co nazywam, podczas gdy Ty chyba słyszałeś ;) coś
o problemach z partycjami Linuksa, które po obróbce partycjonerem
pod Win sprawiały trudności -- wymagały korekty.

Używałem masy (masy mas -- także masy wersji) różnych partycjonerów
naprzemiennie i wiem, że problem geometryczny nie dotyczy partycji
PeCetowych, ale Linuksowych obrabianych spod Win czy spod DOSa.

Pamiętam też (z opowiadań) że chyba Ranish naprawiał tego rodzaju błędy.

Już pisałem -- jak z 'butelką mleka'.
'Kupić butelkę mleka' znaczy tyle, co 'kupić mleko w butelce',
nie zaś butelkę jakoś przynależną (jak dom Kowalskiego należy
do Kowalskiego) do mleka. Można by nawet kupić mleko bez butelki. ;)

Posługuję się językiem pisanym zawodowo, więc mi nie tłumacz
metafor, tylko wytłumacz, o co Ci właściwie chodzi.

O to, że można używać bezproblemowo różnych partycjonerów
naprzemiennie do przeróbek partycji (i filesystemów) PeCetowych.
W szczególności można partycję założyć ProgramemA, sformatować
ją ProgramemB, przesunąć ProgramemC, po czym skasować ProgramemD
i odkasować (przez UNDELETE, nie przez CREATE -- nie stworzyć,
ale odkasować) ProgramemD -- BEZPROBLEMOWO, o ile te programy
są pozbawione fatalnych błędów itd... (itd. -- bo można popełnić
jakieś błędy, zmiechęcić się, ;) może nieszczęśliwie zabraknąć
zasilania elektrycznego itd...)

PS. Jeśli dobrze rozumiem Twoje podejście, to nie można uznać
Windowsów w żadnej wersji za rodzimy system na IBM PC, bo w momencie
powstawiania IBM PC Windowsy nie istniały,

IBM PC to czyjaś własność intelektualna.
Podobnie z DOSem i Win. Owszem -- wiele
innych systemów ma GUI z oknami i wiele
innych komputerów można uznać za osobiste,
a nawet DOSem można nazwać każdy Dyskowy
Operacyjny System, czyli uznać każdy OS
(czy niemal każdy -- dysk ;) SSD nie
zawiera dysków, czyli krążków) za DOS,
ale IBM PC, Windows, DOS itp. do kogoś należą.

a nawet nie dałyby się w
żaden sposób na nim uruchomić - choćby dlatego, że nawet w
najprostszych wersjach wymagały więcej, niż 640 MB RAM. :D

- Ograniczenie 640 KB dotyczyło DOSa, nie PC.

  http://lowendmac.com/2014/cpus-intel-8086-and-8088/
  linku do adresów kart rozszerzeń w PC nie widzę, ale
  możesz poszukać

- To 640 KB, nie 640 MB.
- CPU stosowane w PC miały także tryb chroniony
  pamięci wirtualnej, gdzie granicy tej nie było
  (była w innym miejscu)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'