Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: sczygiel@gmail.com
Date: Wed, 24 May 2017 23:37:55 -0700 (PDT)
W dniu czwartek, 25 maja 2017 02:07:03 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
napisał:
> <sczygiel@gmail.com> a0145d6b-3cff-4d2e-a1de-22bc929ca3f1@googlegroups.com

> : no nie.
> : Choćby niedawne wejscie dysków ssd wymusiło inne dzielenie na partycje.
>
> Nadal był MBR z jego czterema slotami
> i kodem maszynowym -- krótkim programem
> startowym kierującym do BS partycji aktywnej.

Ale ja ci ciagle zwracam uwage ze numerki zapisane w tablicy się zmieniają.
Mam wrażenie że zupełnie nie rozrózniasz tablicy partycji od partycji, MBR,
filesystemu.

> BTW -- było to tak fajne, ;) że mogło nawet pokierować poza nośnik. :)
> Ja tak startowałem WinDosa -- od jednego nośnika (nazwijmy go HDD0)
> startowałem, a z innego (HDD1) szedł WinDos...
>
> : Poczytaj o tym bo to nie jest tak jak sadzisz.
>
> Nie mogę posymulować SSD w wirtualnym komputerze?

Te programy czytają dane z dysku o jego charakterze. Pewnie niektóre
supervisory mogą wystawić istniejący ssd jako całe urządzenie do VM-ki. Ale na
hdd nie posymulujesz. CHoc może jakis supervisor potrafi symulować. Nie wiem,
nie bylo mi to potrzebne.

> Tablica partycji jest stale edytowana w czasie zapisywania
> czegokolwiek na partycji... (na danym filesystemie)

Nie, nie jest.
Poczytaj o temacie bo sądzisz ze rozumiesz a tak naprawde wiele wiedzy ci
brakuje.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Partycja#Specyfikacja

wiele plyt mialo w biosie opcje alertowania przy zmianie MBR-a.
Jak sie uruchamialo fdiska albo innego partycjonera to wyskakiwał komunikat i
trzeba bylo wcisnąc Y aby mozna bylo MBR zapisac.

Podczas normalnej pracy w systemie operacyjnym takie coś sie nigdy nie powinno
pojawiać.

Ergo: Nie jest prawdą co napisałeś tutaj wyżej.

> : Tak, ale juz logika tworzenia samej partycji
> : i umiejscawiania jej na dysku juz tak.
>
> Logika ;) ta jest niezmienna przez pół wieku, lub dłużej.
> MBR ma 4 sloty i kod rozruchowy. Partycja może być rozszerzona,
> przez co może mieścić w sobie masę ,,dysków logicznych'' (czyli
> niemal pełnoprawnych filesystemów) ułożonych tak zwanym ciurkiem.
> (dany FS wskazuje, gdzie zaczyna się kolejny FS -- brak slotów
> położonych w jednym, konkretnym miejscu)

Przeczytaj co do ciebie piszę. Masz wyjasnione co jest zmienne. Bo nie jest tak
jak piszesz.

> Same FileSystemy doznają zmian -- choćby powstają nowe, takie jak NTFS.
> Jednak sam podział dysku nie ulega zmianom przez dziesięciolecia.
> (pomijając ciekawostki, które nie przyjęły się)
>
> : Masz mozliwośc to pobaw sie w zakładanie partycji
> : o dziwnych wymiarach
>
> Czym jest ów dziwny wymiar?

Rozmiar, pojemność w MB/GB

> : starszym fdiskiem spod dosa albo w win95,
>
> Zakładałem niedawno -- na wirtualnych dyskach.
>
> : potem edycja w postaci skasowania jednej
> : partycji ze środka i dodanie nowej.
>
> Mam takich zabaw za sobą bardzo dużo.
>
> : Jak sie odpowiednio długo pobawisz to zobaczysz
> : ze pojawiaja sie przerwy miedzy partycjami.
>
> I w czym widzisz problem?
>
> : To własnie te nierówności w umiejscawianiu partycji.
>
> W czym przeszkadza szpara ,,wielka'' na parę
> megabajtów w dysku terabajtowym?

W tym ze jak skasujesz partycje i zalozysz ja na nowo z takim samym wymiarem to
ona sie nie załozy taka sama.
Od tego sie watek zaczął.