Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 26 May 2017 01:52:01 +0200

"marrgol" og7j15$r44$1@dont-email.me

MBR i tablica partycji pojawiły się w PC DOS-ie 2.0, w 1983r.
Do pół wieku jeszcze "trochę" brakuje.

Ale chyba były w ogóle znane wcześniej.

Nie, nie były.

Być może. Ja je znam z innych kompów -- i wiem, że inne
systemy radziły sobie z kilkoma podstawowymi na jednym nośniku.

Trzeba było mieć nierówno pod sufitem, :) aby partycjonować
dysk wielki ;) na 20 MB -- ale ciekawość skłaniała do pytania:

- po co 4 partycje na nośniku, skoro DOS tego nie trawi?

Lepsi ode mnie wyjaśnili mi, że ani MBR, ani FAT mie biorą swego początku w
DOSie.

Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
miałem do dyspozycji dyski dwudziestomegabajtowe właśnie.

No, na pewno przez jakieś kilka(naście) miesięcy były
znane niektórym pracownikom labów IBM-a w trakcie prac nad nimi przed
premierą komputera IBM PC XT, ale publicznie znane nie były.

Podobnie z FAT -- M$ tego nie wymyślił.

I znów jesteś w błędzie.  Zgadnij, co zrobił i dla kogo pracował
niejaki Marc McDonald.

Toczono spory sądowe o FAT itp. -- ZTCW niezbyt owocne.

  - partycja bez filesystemu nie ma racji bytu

Nieprawda.  Ani istnienie filesystemu nie implikuje istnienia partycji,ani
odwrotnie.

Na typowym HDD raczej implikuje.
(w obie strony -- przynajmniej w wypadku systemu operacyjnego i PeCeta)

Nie.  Nawet jeśli utożsamiasz, a takie odnoszę wrażenie, system
operacyjny na PeCeta wyłącznie z DOS i Windows.

W innym poście wyjaśniłem, że PeCet bierze się od IBM PC itd.
a DOS i Win to jedyne systemy natywne tego tworu. Inna sprawa,
że IBM stworzył nowe standardy, które tak sobie przyjęły się
a czasy WXP raczej ;) wykraczają poza PC/AT -- czyli chyba
z CPU 80286. Kolejne CPU (386DX/SX, 486 itd.) już słabo
przystawały do otrejdowania PC...

Na jednej partycji dwa różne FS?

Zaskoczony?  Da się nawet więcej niż dwa.  Są systemy operacyjne
na PeCeta, które, używając twojego sformułowania, "sobie z tym radzą".

OK -- sam przecież tego używam, ale na CD. ;)

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'