Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 25 May 2017 18:01:50 +0200

<sczygiel@gmail.com> 27d13772-b4d0-4cb1-b308-33ee716066ba@googlegroups.com

Nadal był MBR z jego czterema slotami
i kodem maszynowym -- krótkim programem
startowym kierującym do BS partycji aktywnej.

: Ale ja ci ciagle zwracam uwage ze numerki zapisane w tablicy się zmieniają.
: Mam wrażenie że zupełnie nie rozrózniasz tablicy partycji od partycji, MBR,
filesystemu.

Używam niepoprawnie określenia -- 'tablica partycji'.
Jest to mój błąd, ale dlaczego nie został dotąd wykryty? :)

Nie mogę posymulować SSD w wirtualnym komputerze?

: Te programy czytają dane z dysku o jego charakterze. Pewnie niektóre
: supervisory mogą wystawić istniejący ssd jako całe urządzenie do
: VM-ki. Ale na hdd nie posymulujesz. CHoc może jakis supervisor
: potrafi symulować. Nie wiem, nie bylo mi to potrzebne.

Raczej nie kupię SSD -- aby testować.
Ogólnie wiem od lat, w czym problem.

Tablica partycji jest stale edytowana w czasie zapisywania
czegokolwiek na partycji... (na danym filesystemie)

: Nie, nie jest.

Nie jest -- miałem na myśli coś innego. (tablicę alokacji)
Podmień dotychczasowe (w tym wątku) wystąpienia 'tablica partycji'
na 'tablica alokacji' a uzyskasz nieco jaśniejszy obraz. (tak, jak
z naprawą partycji, czy Filesystemu, w której jest popsuty tylko
jeden, ale znaczący bajt, czy nawet -- bit)

: Poczytaj o temacie bo sądzisz ze rozumiesz a tak naprawde wiele wiedzy ci
brakuje.
: https://pl.wikipedia.org/wiki/Partycja#Specyfikacja

    Partycja - logiczny, wydzielony obszar dysku twardego, który może być
    sformatowany przez system operacyjnyw odpowiednim systemie plików.
    Niekiedy określenie partycja odnosi się do wydzielonego zasobu innego
    niż dysk twardy, np. partycja jako wydzielony logiczny komputer (PR/SM)
    lub partycjonowanie przełączników Fiber Channel lub ESCON Director.

    Partycjonowanie jest prostą techniką, którą można uznać za prekursora
    menadżera dysków logicznych.

    Rozmaici producenci systemów operacyjnych i oprogramowania stosują różną
    terminologię, często z powodów kulturowo-marketingowych (np. Microsoft
    nazywa ją dyskiem lokalnym) oraz z powodów techniczno-technologicznych
    (np. w systemach *BSD zamiast określenia partycja używa się określenia
slice).

To słaby argument. Słaby, jeśli ma świadczyć na Twą korzyść:

[...]

: wiele plyt mialo w biosie opcje alertowania przy zmianie MBR-a.
: Jak sie uruchamialo fdiska albo innego partycjonera to
: wyskakiwał komunikat i trzeba bylo wcisnąc Y aby mozna bylo MBR zapisac.

Ciekawe. ;) Raczej uciążliwe.

Znam opowieści (nie wiem, czy prawdziwe) o przechowywaniu
w szafach pancernych wiadomych 512 bajtów na dyskietkach...

MBR to żaden skarb -- jego treść łatwo odzyskać.
(o ile jest tam standardowy kod maszynowy -- czasami
ludzie tam wkładają inne bootloadery, ale wtedy też
sobie poradzą bez trudu)

: Podczas normalnej pracy w systemie operacyjnym
: takie coś sie nigdy nie powinno pojawiać.

Owszem. Choć (jak widać) ludzie lubią aktywizować ;) partycje.
(a te ,,flagi'' są właśnie w MBR)

: Ergo: Nie jest prawdą co napisałeś tutaj wyżej.

Zamień 'tablicę partycji' na 'tablicę alokacji' i chyba będzie OK.
(jak z odwróceniem książki, w której ktoś wydrukował wszystko do góry nogami?)

> Ale podział PeCetowego dysku twardego na partycje i sam
> MBR itp. -- nie ulegają zmianom przez dziesięciolecia.

: Tak, ale juz logika tworzenia samej partycji
: i umiejscawiania jej na dysku juz tak.

Logika ;) ta jest niezmienna przez pół wieku, lub dłużej.
MBR ma 4 sloty i kod rozruchowy. Partycja może być rozszerzona,
przez co może mieścić w sobie masę ,,dysków logicznych'' (czyli
niemal pełnoprawnych filesystemów) ułożonych tak zwanym ciurkiem.
(dany FS wskazuje, gdzie zaczyna się kolejny FS -- brak slotów
położonych w jednym, konkretnym miejscu)

: Przeczytaj co do ciebie piszę. Masz wyjasnione co jest zmienne. Bo nie jest
tak jak piszesz.

Więc wypunktuj te zmiany.
Mogę z powodzeniem użyć partycjinera sprzed 20 lat -- mam takowe. ;)
(ale na dyskietkach 5,25" bodajże -- takich dużych,
elastycznych, 1.2 MB i chyba 360 kB)

FDisków sprzed 20 lat używam dość często -- bo są po prostu pod ręką.
Bywa, że używam naprzemiennie -- FDisk, Paragon, FDisk... Na gołym
DOSie nie ma Paragonów, więc FDisk, ale że FDisk nie jest juserfriendly,
nie oferuje wielu partycji podstawowych na jednym nośniku, nie przesuwa
partycji itd. -- więc Paragon, ale dopiero po zainstalowaniu... (DOS
raczej z trudem ;) obsługuje USB i CD -- więc trudno nawet podać to
na penflaszce czy płycie/CD)

Naprzemiennie używam różnych partycjonerów (z różnych Win, DOSów,
niezależnych) i nie mam z tym trudności, póki nie zmieniam partycji
zawierających system/Win. Te trudności to głównie:

- brak wsparcia/obsługi danego filesystemu
- literowanie automagiczne

Póki nie wychodzę poza samą partycję (nie ruszam filesystemów)
nie mam problemów z mieszaniem partycjonerów.

Same FileSystemy doznają zmian -- choćby powstają nowe, takie jak NTFS.
Jednak sam podział dysku nie ulega zmianom przez dziesięciolecia.
(pomijając ciekawostki, które nie przyjęły się)

: Masz mozliwośc to pobaw sie w zakładanie partycji
: o dziwnych wymiarach

Czym jest ów dziwny wymiar?

: Rozmiar, pojemność w MB/GB

Jaki jest ten dziwny? (ile MB czy GB)

: starszym fdiskiem spod dosa albo w win95,

Zakładałem niedawno -- na wirtualnych dyskach.

FDisków DOSowych sprzed około 20 lat używam do
tej pory (bo są pod ręką) i nie mam z tym problemów.
Instalowanie WXP też wymaga partycjonowania -- też
można użyć (z powodzeniem) partycjonera z instalatora
lub zewnętrznego...

: potem edycja w postaci skasowania jednej
: partycji ze środka i dodanie nowej.

Mam takich zabaw za sobą bardzo dużo.

: Jak sie odpowiednio długo pobawisz to zobaczysz
: ze pojawiaja sie przerwy miedzy partycjami.

I w czym widzisz problem?

: To własnie te nierówności w umiejscawianiu partycji.

W czym przeszkadza szpara ,,wielka'' na parę
megabajtów w dysku terabajtowym?

: W tym ze jak skasujesz partycje i zalozysz ja na nowo
: z takim samym wymiarem to ona sie nie załozy taka sama.

I co z tego wynika?

: Od tego sie watek zaczął.

Partycjoner w trakcie wykonywania 'undelete' :) poradzi sobie z tą szparą.
Odzyska pełny dostęp do plików -- o ile zdoła. (bo nie odczyta tego, czego
tam już nie ma -- co zostało nadpisane)

Trafianie ;) dokładne za pomocą 'create' ;) w stare miejsce jest IMO raczej
traceniem czasu. Sama partycja może założyć się w tym samym (w starym) miejscu,
ale to niekoniecznie wystarczy.

Jeśli chcesz odzyskać pliki -- raczej nie zakładaj nowej partycji w miejsce
skasowanej.
Nie używaj 'create', lecz 'ubdelete' -- i nie martw się ,,geometrią'', gdyż od
dawna
nie ma ona zastosowania. (czy ktoś widział tyle głowic w dysku, ile jest w
BIOSie?)
Dysk ma ponumerowane sektory, co nosi chyba nazwę LBA:

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Logical_Block_Addressing

  System wprowadzony dla pokonania granicy 528 MB

Wiesz, kiedy zniknęły dyski o tej pojemności? 500 MB (pól giga)
to dzisiejsze kesze dysków/HDD, a może i procesorów/CPU. :)

Mam penflaszkę o pojemności 256 MB -- sprzed ponad 11 lat;
na pewno miałem ją w maju 2016 roku. Kosztowała majątek
(80 pln) i nie mnie była potrzebna. (ale ja z niej
skorzystałem -- właśnie na przełomie maja i czerwca
2006 roku; zmieścić potrafiła tylko 3 (trzy) kolorowe
skany z filmu/kliszy 24 mm na 36 mm)

HDD o pojemności 500 MB to czasy początków lat dziewięćdziesiątych.
(ćwierć wieku minęło od tamtych czasów) Wiem, bo pamiętam dwa dyski
o pojemności około 400 MB z roku 1991, czy z 1992...

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'