Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 26 May 2017 00:11:16 +0200

"Jan Stożek" ,1787007.oMNUckLgyt@pc-jasio.stozek.waw.pl

Win (ta grupa jest o PeCetach -- natywne systemy PeCeta to DOS i Win)

W świetle tego, co pisałeś o tablicy partycji nie wiem, co masz
na myśli pisząc "natywne systemy na PeCeta", ale ja na pecetach
korzystałem z DOS, Win (ileś tam wersji począwszy bodaj od 3.1),
NetWare (też system natywny w sensie nie portowany z innej platformy
sprzętowej), OS/2 (jw), Linuksa (jw.), a paru dalszym się przyglądałem
z ciekawości (jw).

PeCet to inaczej IBM PC -- PC, PC/XT, PC/AT.

  https://pl.wikipedia.org/wiki/IBM_PC
  https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer
  https://trademarks.justia.com/745/20/ibm-pc-74520581.html

'Natywny' znaczy coś na kształt 'rodzinny'.

  http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/natywny;2768.html

  Prawdopodobnie natywny jest adaptacją angielskiego
  native, a jego polskie odpowiedniki to rodzimy lub wrodzony.

RAID, może być wolumenem systemu LVM, możesz wreszcie sam zapisywać
na niej dane w takiej strukturze, w jakiej jest to dla Ciebie wygodne.

Jednak zazwyczaj jest tam standardowy FS.

Zazwyczaj - tak. Ale nie zawsze, a architektura
partycjonowania dysku tego nie wymaga.

W wypadku PeCeta -- FAT lub NTFS.

W przypadku Windows - tak. Ale architektura peceta ani
partycjonowania tego nie wymagają. Ja np. mam na swoim
pececie partycje z NTFS, LVM, swap, RAID i ext4.

Jestem przeciętnym użytkownikiem -- dla mnie
pusta (bez FS) partycja nie jest atrakcyjna.

Pusta partycja może też być zostawiona do sformatowania w
terminie późniejszym. :-D Nikt nie powiedział, że system plików
koniecznie trzeba zakładać (czyli formatować partycję) bezpośrednio
po utworzeniu partycji. A poza tym to, że coś jest nieinteresujące nie
oznacza, że tego się nie da zrobić albo że jest to wbrew jakimś tam regułom.

Już pisałem -- jak z 'butelką mleka'.
'Kupić butelkę mleka' znaczy tyle, co 'kupić mleko w butelce',
nie zaś butelkę jakoś przynależną (jak dom Kowalskiego należy
do Kowalskiego) do mleka. Można by nawet kupić mleko bez butelki. ;)

-=-

Tak czy siak -- proponowałem odkasowanie kompletu (partycji
zawierająccej filesystem) wtedy, gdy proponowałem odkasowanie
Paragonem skasowanej partycji.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'