Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 25 May 2017 16:44:38 +0200

"Jan Stożek" 1781831.oMNUckLgyt@pc-jasio.stozek.waw.pl

IMO tablice partycji FAT i NTFS mogą być niemal dowolnie
umiejscowione, gdyż ich położenie jest zapisane jednoznacznie w BS.

Używam niepoprawnej terminologii -- stąd nieporozumienie.

Coś Pan mącisz.
Z punktu widzenia partycjonowania dysku i struktury partycji,
obecność filesystemu lub jego brak nie ma żadnego znaczenia. Tablica
partycji jest w Master Boot Record, natomiast tablice partycji
utworzonych w partycji rozszerzonej tworzą listę jednokierunkową
zapisaną w partycji rozszerzonej. To, czy jest na nich FAT, NTFS
czy np. reiserfs nie ma żadnego znaczenia. Struktura jest ta sama.

Tablice partycji, czy raczej (używając już rozróżnienia --
'partycja' kontra 'filesystem') tablice filesytemów.

Nie ma na dysku czegoś takiego, jak tablica filesystemów. Jest
tablica partycji. Filesystem jest strukturą organizacji danych
zapisanych na partycji. To, że niektóre narzędzia potrafią zajrzeć do
środka niektórych filesystemów i odczytać ile jest na nim wolnego
miejsca albo nawet przeorganizować strukturę filesystemu, żeby ją
dostosować do zmienionej wielkości partycji nie zmienia ogólnego
faktu, że są to dwa różne pojęcia.

Jak już wyżej napisałem -- używam niepoprawnej terminologii.
Istotnie -- tablica partycji jest w MBR.
(ja to nazywam slotami -- nie twierdzę, że to oficjalna terminologia)

Pisząc o tablica partycji, myślałem o tablicy alokacji.

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'