Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: sczygiel@gmail.com
Date: Thu, 25 May 2017 23:37:21 -0700 (PDT)
W dniu piątek, 26 maja 2017 01:52:09 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
napisał:
> <sczygiel@gmail.com> 5d6fec4d-85d5-4004-a990-46f60083db5f@googlegroups.com
>

> : Formatujemy wszystkie trzy dyski na fat16.
>
> Trzy dyski czy trzy partycje?
> Czy wg Ciebie wiadome słowa są synonimami?

Nie.
Partycja to obszar dysku fizycznego.
Partycja może zostać rozpoznana pod systemem operacyjnym jako dysk ale nie musi.
Tak jest np. z partycją swap. Partycja jest ale dysku pod systemem nie widać.

> : Korzystamy z komputera jakis czas.
>
> : Podczas tego korzystania MBR nie jest zapisywany ponownie.
>

> : Po jakimś czasie dochodzimy do wniosku że nie potrafimy
> : zdeaktywować aktywnej partycji bo nasz program tego nie
> : umozliwia. Np. fdiski dawno temu mogły tego nie oferować.
>
> DOSowe FDiski nie oferowały zakładania kilku partycji
> podstawowych a tylko podstawowa mogła być aktywną.

Poprawię cię:
> DOSowe FDiski nie oferowały zakładania kilku _TABLIC_ partycji
> podstawowych a tylko podstawowa mogła być aktywną.

Nadal nie poczytałeś i rozpisujesz androny.

Moja poboczna rada: Poczytaj i naucz sie poprawnej terminologii. Naprawde
zmądrzejesz i wiele rzeczy ci sie wyjasni. Aktualnie to co czytasz wprowadza ci
więcej zamieszania niż ci pomaga.

> : W tym celu aktywujemy partycje 224MB i ja kasujemy.
>
> Czyli mieliśmy dwie podstawowe założone FDiskiem? ;)

Partycje. Nie tablice partycji.

> : I od razu ja zakładamy na nowo.
>
> Skasowanie partycji to zwolnienie miejsca okupowanego przez nią?
> Jeśli tak -- skasowanie partycji skasowało przy okazji filesystem
> znajdujący się na tej partycji.

Nie. Skasowanie partycji to tylko usuniecie wpisu z MBR. Sam filesystem nie
jest dotykany.
Wpisane tego samego w MBR sprawi ze filesystem będzie działał.

> : W ten sposób mamy ten sam układ jak inicjalnie.
>
> Nie mamy -- założenie partycji nie przywróciło
> do życia filesystemu -- mamy pustą partycję.

Nie jest tak. Poczytaj.

> : A przynajmniej tak sie nam wydaje ponieważ z takich
> : czy innych powodów wykonaliśmy te operacje narzędziem
> : które zakłada partycje inaczej.
>
> Inaczej niż co? Inaczej niż FDisk?
>
>  - nie mogłeś założyć DOSowym FDiskiem kilku partycji podstawowych
>  - kasując partycję, skasowałeś też filesystem
>  - zakładając partycję nie przywracasz filesystemu
>
> Masa błęów i niejasność ,,inności''!!!

Powyżej jest napisane jak jest. To ze Tobie sie wydaje ze sa błędy oznacza ze
zupełnie źle rozumiesz temat.

hehe. Poważnie ci radzę. Poczytaj o czym piszesz, wyjaśnij sobie pojęcia i
zobaczysz ze wiele więcej rozumiesz.
Na tych chyba zakończe bo widze ze nie czytasz ani tego co tu piszemy ani tego
co ci podsyłamy w linkach.

> : Całe wyjasnienie tej przydługiej dyskusji można streścic nastepująco:
> : Różne programy dzielące dyski na partycje robia to różnie.
>
> I cóż z tego?! To jakby róznie przykręcać wkręty -- różnymi wkrętarkami,
> w różnej kolejności, róznie przy tym nucąć różne melodie... ;)

Nie, to jakby róznie przykręcać wkręty. Np. z za krótkim gwintem.

> : Wynik jest podobny bo jest nim zapis w tablicy
>
> I tak, i nie. Jeśli tablica jest w MBR -- są tam
> tylko partycje podstawowe o rozszerzone. Skasowanie
> ,,dysku logicznego'' niekoniecznie cokolwiek zmieni
> w MBR.

Znowu mieszasz partycje z Tablica partycji.
W powyższym przykladzie wogole o partycjach rozszerzonych nie piszemy.
Jakakolwiek zmiana w tablicy partycji zmienia MBR.

> : ale sam podział troche zalezy od samego narzędzia
>
> Nie ma to znaczenia -- jak i nie ma znaczenia krój
> pisma czy szerokość spacji pomiędzy słowami...
> Wygląd zmienia się -- ale treść pozostaje ta sama.
> Partycja opisuje pliki (podaje ich położenie) takie
> jak tablica alokacji, więc przesunięcie początku
> partycji niczego nie popsuje -- jak nie popsuje
> przesunięcie książki na półce. [choć wszystkie
> litery tejże książi ulegną przesunięciu]

Ponawiam prosbę. Zaznajom sie z tematem bo okropnie bładzisz.

> : możemy znaleźć się w sytuacji kiedy filesystem
> : na takiej partycji zostanie zniszczony.
>
> Niemal na pewno niszczymy.

Nie.