Prasa.pl

Autor: Wladyslaw Majewski (boss1_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Wed 11 Oct 1995 - 02:11:15 MET

Hej,
przez dwa dni nie zabieralem glosu, gdyz czekalem na wyniki glosowania
w sprawie dokumentu "PSI o domenach". Wydawalo mi sie, ze
znacznie zreczniej bedzie dyskutowac z Irkiem i Darkiem wiedzac,
czy dysponujemy uzgodniona porpozycja zasad ogolnych.

Skoro jednak tak liczne grono czlonkow PSI uznalo, ze warto
ponownie od zera dyskutowac te jedna szczegolna propozycje
musze przypomniec, ze przez cale dwa miesiace dyskusji nad naszym
stanowiskiem uparcie i wbrew wszystkim powtarzalem, ze domena
prasa jest potrzebna z uwagi na wyrozniona funkcje spoleczna mediow.

Zdumiewa mnie, jak latwo koledzy z uczelni potrafia uznac za
oczywiste, ze jest do czegokolwiek potrzebna domena .edu
(jaby kogos tak naprawde interesowalo,
czy firma x ma cos wspolnego z nauczaniem)
i rownoczesnie negowac potrzebe domeny dla mediow
(choc tu zwiazek danej osoby z upowszechnianiem informacji na
czesto kapitalne znaczenie) lub dla lekarzy (tu moze chodzic o
zycie i tajemnice zawodowa).

Rownoczesnie probuje sie wszystko, co nie jest uczelnia, wrzucac do
worka com, ktory staje sie tak pojemny, ze te trzy literki przestaja
cokolwiek oznaczac lub do workow .net i .org, ktorych znaczenia
nie potrafimy uzgodnic nawet teoretycznie.

Ciesze sie, ze dzieki sile i trafnosci argumentacji Darka udalo sie
kilka osob przekonac, iz propozycja takiej domeny to nie tylko moje
prywatne hobby.

I oczywiscie powinna byc to domena prasa.pl.
Dlaczego na sile adres ten wydluzac o bezsensowne czlony:
przeciez prasa.com.pl nie ma zadnego sensu w zadnym
rozumieniu slowa com - bo Darek chce te konta dawac np.
dziennikarzom sieciowym prowadzacym swe serwisy spolecznie
lub dziennikarzom, ktorzy chca miec konta niezalezne od swych firm.

Malo sensu ma tez prasa.org.pl - bo nie chodzi o rsw.prasa-ksiazka-ruch
jako organizacje ani prasa.net.pl, bo nie ma nic wspolnego z organizacja
sieci.

Osobna sprawa jest, czy administrowanie taka domene mozna powierzyc
firmie ATM. Ja sadze, ze mozna i nalezy.
Czy pamietacie, jak zastanawialismy sie, kto - Irek Neska prywatnie czy
NASK jako firma - pelni u nas kluczowa funkcje administratora domeny
PL i czy jest to przywilej udzielony na zawsze czy powinien istniec
jakis superarbiter lub tryb odwolawczy?

Po dyskusji doszlismy do wniosku, ze nawet jesli z czasem NASK
stanie sie tylko jednym z wielu polskich operatorow, to tak dlugo, jak
dlugo z roli administratora domeny wywiazuje sie rzetelnie, ma prawo
do wszelkich wynikajacych z tego praw decyzyjnych, a nasza rola
jest wspierac autorytet Administratora.

To samo rozumowanie mozna przeniesc szczebel nizej, na domene
prasa.pl: naradzmy sie i w gronie PSI - Irek - Darek ustalmy, jakich
zasad musi Darek przestrzegac, wypelniajac to zadanie:
nikogo nie wyrozniac, dopuszczac kazda gazete i kazdego dziennikarza,
co obiecal dawac darmo - dawac i nie zalowac glosno tej obietnicy,
dopuszczac media do domeny niezaleznie od tego, na jakim sa
serwerze itp. Jesli juz taki regulamin ustalimy, Irek go zaakceptuje,
a Darek przyjmie, to niech domena prasa.pl administruje.
Pierwszy sie do tego zglosil,. to bedzie mial przywilej i obowiazek.
Gdy sie bedzie zle wywiazywal, to zasygnalizujemy to administratorowi
domeny PL, a ten - gdy lagodniejsze srodki nie pomoga - teatrzyk zamknie
lub odda w inne rece.

Jestem zdecydowanie ZA przyznaniem Darkowi prawa do zarejestrowania
domeny prasa.pl wraz ze zdefiuniowaniem zasad dzialania takiej domeny,
zasad, ktore Darek zobowiaze sie przestrzegac.
Odmawiam kolegom z uczelni prawa do stanowiacego
wypowiadania sie w sprawie,
czy MOJ zawod wymaga identyfikujacego dziennikarza adresu.

Wladek

PS. Uwaga: mam konto m.in. w ATM, a moja firma utrzymuje swoja
strone WWW m.in. na serwerze ATM, tak wiec niezaleznosc mojej
wypowiedzi moze byc kwestionowana. Subiektywnie jednak jestem
przekonany, iz okolicznosci te nie maja wplywu na moj osad, a wyboru
ATM jako dostawcy moja firma dokonala jedynie na podstawie oceny
jakosci oferowanych uslug.