Re: Prasa.pl

Autor: Alek Radomski (arad_at_zmit1.ippt.gov.pl)
Data: Wed 18 Oct 1995 - 12:07:42 MET

Irek Neska napisal:

> Nie oto chodzi, ze sa to wyjatki. Nie ma zadnej podstawy prawnej do
> odmowienia komukolwiek zarejestrowania domeny bezposrednio w PL. Jesli
> jakas firma uprze sie, ze chce byc w PL, ja nie moge odmowic.
> Taka sytuacja zaistniala niedawno w Austrii. Tam byly tylko domeny typu
> ac.at, co.at itd. Okolo rok temu zglosila sie tam firma i chciala
> zarejestrowac domene bezposrednio w AT. Negocjacje trawaly okolo pol
> roku. Sprawa oparla sie o InterNIC i domene ta Austriacy musieli
> zarejestrowc. To samo moze byc (i bedzie) w Polsce, chyba ze beda jakies
> [...]

Jak widac, same problemy...
MSZ, nie powinno sie:
- rejstrowac wiecej niz jednej domeny dla jednej osoby prawnej
  (moze sie owa osoba rozmnozyc w poddomenach, jesli ma taka
  potrzebe);
- rejestrowac prywatnych osob w spec nazwie funkcyjnej "priv"
  juz na poziomie domeny krajowej; sadze wszakze, ze w domenie
  regionalnej osoba prywatna (ale bez: priv) jest jak najbardziej
  na miejscu, jesli tylko stac te osobe prywatna na fizyczne
  utrzymywanie _wezla_ internetu - w przeciwnym przypadku (niestety)
  powinna sie znalezc w domenie providera;
- za darmo spelniac uslug dla (np.) firm, co traktuja (np.) rejstracje
  bezposrednio w .pl jako rodzaj reklamy; skoro tak, powinna
  byc (ale niewygorowana) oplata dla _wszystkich_ (np. z przeznaczeniem
  na wdowy po aktywnych internautach);
- rejestrowac domen w .pl dla firm, ktore nie dzialaja w Polsce (znowu
  chwyty reklamowe...).

Z rezerwowaniem domen na przyszly uzytek jest problem: w USA juz teraz
sa klopoty z takimi (ciagle jest to kwestia analogiczna do rejestracji
trademark [na zapas], aby od pojawiajacych sie potem na rynku
firm wyciagac odszkodowania: pamietacie obrotnego, co [bodaj] Tchibo
w Polsce zarejestrowal?).

Jest tez meta-problem: Internet (na szczescie) nie jest administrowany
z mocy prawa (choc przyklady z Austrii mowia, ze sa jakies instancje
odwolawcze...), zatem szereg kwestii spornych jest rozwiazywanych
albo dobrze (bo ktos ma/mial "poczucie wlasciwego stylu"), albo zle
(bo trudno uznac "poczucie stylu" za argument nie-do-odrzucenia).

Wiazalbym zatem nadzieje z PSI, ktore _mogloby_ ustanowic standard
konsensualny, ktorego przestrzeganie byloby oczywiscie tylko
kwestia _przyzwoitosci_.

-A.R.