Re: Prasa.pl

Autor: Wojciech Myszka (myszka_at_norka.immt.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 17 Oct 1995 - 20:39:57 MET

Wybaczcie Panstwo ja jeszcze raz (juz ostatni).

Wydaje mi sie, ze zastosowany w Polsce system nazewnictwa domen jest
nielogiczny i niespojny. I nie jest to zarzut pod niczyjm adresem. Tak sie
po prostu _stalo_ w procesie "zywiolowego" powstawania sieci.

W dyskusji padaja roznego rodzaju argumenty, od takich: "chce wiedziec skad
jest nadawca listu", (ale tez sa zdania typu "co komu mowi adres
Xsinski_at_netcom.com" ale rowniez takie "co kogo obchodzi gdzie jest
komputer nadawcy, wazne ze jest w firmie xxx") poprzez takie: "adres moze
byc dowolny, i ma sluzyc jedynie bezblednemu dostarczeniu poczty", az po
"czemu mamy silic sie na oryginalnosc skoro amerykanie czegos takiego nie
zrobili". (Pomijam sporadyczne uwagi o ilosci pracy zwiazanej z
zarzadzaniem domena - robilem to (zarzadzalem) i robie dalej w ograniczonym
zakresie to wiem ile czasu to zajmuje.)

Nie wiem, ktory argument powinien zwyciezyc. Zapewne nie jest to istotne.
Nie wiem tez jednego: czemu gdzies w Polsce mozna poczte skonfigurowac tak,
ze listy wychodzace z komputera a.b.c.pl maja w naglowku adres
user_at_firma.c.pl i jest zarejestrowany rekrd mx kierujacy poczte na adres
firma.c.pl na adres a.b.c.pl i nikt nie zarzuca wlascicielowi tego
komputera, ze ukrywa swoja nazwe. (Ja uwazam, ze oferuje bardzo
wartosciowa usluge.) A czemu nie mozna zbudowac wirtualnej,
rozproszonej uslugi i adresu cos.cos.pl obslugiwanego przez jeden (lub
nawet kilka komputerow)?

Czemu mozna w domenie pl zarejestrowac twory (jak najbardziej komercyjne,
choc przynoszace straty) jak spolki weglowe, dzialajace na ograniczonym
terytorium? Planuja rozrost? Zgroza!

Czemu juz dzis klasyfikujemy firmy: ta jest duza, ogolnopolska - niech
idzie do domeny pl, tamta mala, regionalna - do domeny regionalnej. A jak
sie rozrosnie?

Poniewaz nie mamy szans na zrobienie gruntownego porzadku i na zdecydowanie
sie na spojny system nazewnictwa (wszystkie uczelnie do edu, biznes do com,
rzad do gov, nask wszedzie: jest w org i w pl i we wroc i (chyba) w com) -
dajmy sobie spokoj :- )

Juz nam "uciekaja" do Ameryki, oto przyklady: lodz.pdi.net,
papaja.wroc.apk.net (zgadnijcie gdzie to?)

A w sprawie prasy.... Irek odpowiedzial:

] Jesli takie Stowarzyszenie by powstalo to oczywiscie domene typu
] sdp.org.pl zarejestrowalbym.

  Wiec w czym problem?
  Wojtek

PS. Zeby bylo po raz ostatni to teraz drobiazgi:
lech7_at_pse.pl (Lech Szychowski) napisal:
] Juz raz o tym pisalem, ale pozwole sobie ponownie podkreslic absolutna
] sztucznosc rozbijania "mojej" domeny na poddomeny regionalne; nie da to
] nic poza klopotami wynikajacymi z koniecznosci utrzymywania DNS'u w
] wielu miejscach zamiast w jednym.
   ---
   Jeden komputer DNS (plus secondary oczywiscie) znakomicie moze obsluzyc
   i setke domen. Nie trzeba trzymac ich w roznych miejscach. Choc warto
   zeby zarzadca lokalnej sieci mogl sobie zaglowac nazwami sam. To zycie
   ulatwia :-)
   ---
] Z punktu widzenia reverse DNS jest to
] takze glupota, bo jak mam kawalki paru roznych klas C w roznych
] miejscach, to i tak podzial regionalny mozna sobie o kant kuli
] potluc...
   ---
   Szybciej sie routing rozleci. Domena 8.17.156.in-addr.arpa jest
   zajmowana przez kilka organizacji i jakos zyje.

I Irkowi:
  ---
] Dla mnie adres Xsinski_at_prasa.pl nic by nie mowil.
  ---
  A Xsinski_at_gazeta_robotnicza.prasa.pl? Dziennikarz jest tyle tylko wart
  ile jest warte jego nazwisko. W przeciwnym razie tyle ile jest wart tytul
  do ktorego pisze :-)

  Uff... Koniec! W
  ---
dom: myszka_at_norka.immt.pwr.wroc.pl, Wroclaw, Drzewieckiego 18/11, 51-48-58
praca: myszka_at_immt.pwr.wroc.pl, Instytut Materialoznawstwa i Mechaniki
       Technicznej, Politechnika Wroclawska, Smoluchowskiego 25, 20-27-54
       finger myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl for public PGP key