Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycjonowanie dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycjonowanie dysku
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 24 May 2017 01:49:47 +0200

<sczygiel@gmail.com> cb8071aa-2723-48d8-970f-d0f7ff1d1133@googlegroups.com

: Przeszkoda jest o tyle ze partycja załozona przez
: nowy soft będzie brac pod uwage wiele zalezności.

Co to 'nowy soft'?

: Skasowanie starszym narzedziem partycje usunie zupełnie ok.

I zostawi puste miejsce, które można nawet trochę ;) nadpisać
bez tracenia skasowanej partycji i informacji w niej zawartych.

Nie polecem takich zabaw userom poczatkującym -- zwłaszcza na
nieistotnych ;) (czyli takich, które nie są zbakapowane) danych.

: Ale to starsze narzędzie załozy ją od nowa ale juz
: może zastosowac inna geometrie.

Co to geometria? -- rzekome cylindry i powierzchnie talerzyków?

: W efekcie jesli miales na tej partycji filesystem skasowales
: partycje i zalozyles od nowa

Nie piszemy o 'założeniu od nowa', ale o *odkasowaniu*
partycjonerem (edytorem dysku raczej ;) nikt tutaj nie
odkasowuje) skasowanej partycji. Akurat znam magików,
którzy nie kalali się ;) partycjonerami, gdy chcieli
odkasować skasowaną partycję, czy ustawić aktyność.

Kiedyś takie zabawy należały do podstawowych.
[teraz podstawą jest odnalezienie okienka,
do którego wpisujemy ,,frazę'', by pogadać
z wszechwiedzącym bogiem o imieniu Google]

: to filesystem nie będzie nadawał sie do uzytku

Bardzo często eksperymentuję z partycjami (ostatnio na
maszynach wirtualnych -- teraz niemal wyłącznie na VB
i VM) i wiem, że niekoniecznie jest tak, jak piszesz.
Choć to niewiarygodne -- nawet częściowe nadpisanie
skasowanej partycji nie musi oznaczać utraty informacji.

Zwłaszcza nadpisanie FATalnej NTFSową itp., czy nadpisanie
jakoś modyfikowanej zupełnie nową -- ta zmodyfikowana zwykle
ma swe opisy (tablice partycji itp.) w nietypowych miejscach.

Oczywiście nikomu nie proponuję tego rodzaju zabaw na tym,
czego nie chce utracić -- zauważam, że w razie ,,czego''
zazwyczaj warto próbować odzysku nawet wtedy, gdy na oko
nie ma już szansy na łatwy odzysk.

: i system operacyjny uzna że go tam nie ma.

: Załozyłem to milcząco bo takie deaktywowanie partycji
: nie przez narzędzie a przez taka operacje założenia
: i aktywacji innej partycji jest dosyc niespotykane

W wypadku Paragonów -- można mieć wiele aktywnych partycji
na jednym dysku fizycznym i można nie mieć żadnej aktywnej.
Wcześniejsze wersje ostrzegały zarówno o braku aktywnej,
jak i wielu aktywnych -- w obu wypadkach start kompa
z takiego dysku nie jest możliwy, co może skomplikować
sytuację.

: i w związku z tym user chcialby zatrzymac dane na tej
: partycji która słuzyc będzie do takiego obejscia.

Ja też.

-=-

Kasuję partycje bardzo często -- nie mam z odkasowywaniem żadnych problemów.
IMO pod Windows nie ma obawy o pisanie poza partycjami, chyba że stosownymi
edytorami dysku (których raczej nikt z Grupowiczów nie używa) i partycjonerami.

Mogę śmiało napisać, że zabawy z partycjami należą do najbezpieczniejszych
pod Windows. :) Dookoła masy błędów -- a partycje pracują najwyraźniej
poprawnie.

Przykładowo OE obcina mi :) zawartość DBXów bez podawania przyczyny. ;)
Po odpaleniu OE na VB, wszystkie (opisane w Folders.dbx) DBXy mają nadal
swe setki megabajtów -- ale są wewnatrz bez m@ili widocznych przez OE. :)

- OE czyni tak wtedy, gdy chcę mieć DBX na fizycznym dysku pod VB.
- Gdy chcę mieć te same DBXy na dysku emulowanym -- OK!

Wszystko bez zmian, nawet te same pełne nazwy (czyli przykładowo --
D:\abc\def\Ghi.DBX)
a nieco ;) inne zachowanie OE. Od lat mam OE na VB bezproblwmowo, ale teraz
pojawiło się
nowe zachowanie... ;) Miałem też na innych wirtualnych maszynach --
bezproblwmowo...

[IMO zabazwy z OE na wirtualnych maszynach są jak masturbacje -- dają
zadowolenie,
ale bezproduktywne]

Natomiast z partycjami nie miewam problemów, o ile nie używam magicznych ;)
partycjonerów.
Przebudowuję (kiedyś naprawdę były geometrie, w tym także przeploty ;) itp.)
M$owe partycje
od dziesięcioleci -- bez problemów. Szczególnie ciekawe są defragmentacje --
które na oko ;)
muszą dawać (choćby raz na sto operacji) kaszankę...

Natomiast niespodziewane wyłączenia (zwykle powodowane zwiechami) kompa bywają
smutne.
Legendarną bezawaryjność NTFSów należy włożyć pomiędzy bajki.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'