Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] UEFI
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 21 Feb 2017 01:27:55 +0100

"pueblo" o8evkf$n1n$1@mx1.internetia.pl

ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na MBR,

Czyli na MBR -- instalacja W7 od zera?

Tak, obok w10.

Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować i W7 i
W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd.

Gdzie był ów easy? Na W10 czy na W7?
Mniemam, że na W7.

Na w7

Ale w drugą stronę już nie - W7 nie startował z GPT.
W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy,

Czyli jakie?

 - Zmieniałeś tylko Legacy/UEFI w BIOSie?
   czy
 - Merdałeś tylko w partycjach na dysku?
   czy
 - Merdałeś i w BIOSie, i zarazem w partycjach na dysku?

1 i 2. Poza tem, laptop nie ma BIOSU, AFAIK UEFI zastępuje BIOS.

Czyli 3? W Acerze UEFI niewiele różni się od BIOSu -- wizualnie.
Wszystko jest jak w BIOSie, ale można wybrać pomiędzy -- UEFI
i Legacy.

Jak pojmuję:

 - miałeś W10 na GPT
 - zamieniłeś GPT na MBR
 - zainstalowałeś W7 na partycjach typu MBR
 - za pomocą easyBCD doszedłeś do tego, że mając MBR, mogłeś
 startować i W7, i W10 spod W7 - po zamianie partycji na GPT nie
 mogłeś startować W7, ale mogłeś nadal startować W10

Dobrze pojmuję czy źle?

Dobrze, plus zabawa z ograniczeniem ilosci partycji pods. dla MBR, ZTCP
usuwałem jedną partycji GPT (chyba MSR), żeby nie robić za dużo
rozszerzonych przy przejśćiu na MBR

Czy GParted długo przerabiał GPT na MBR i spowrotem?
Czy tak zwaną chwilę? Przesuwał (długotrwale) partycje,
czy tylko podmienił w zerowym sektorze kilka bajtów?

Czy po zamianie na MBR:

- były partycje podstawowe i Extended,
- czy były tylko podstawowe,
- czy było jeszcze jakoś inaczej,
- czy nie zaglądałeś
- bądź nie pamiętasz?

Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików
BCD na W10 tak, by spod niego startować W7?

Nie było takeij potrzeby.

Dla hecy. Ja instalowałem BCD na wielu partcjach W7S, i nawet doinstalowałem
bootmanadżera, który zezwalał na wybór partycji startowej, która dawała kolejny
raz wybór partycji systemowej.

- BM proponuje 4 partycje (3 z nich to klony, czwarta była systemem postawionym
                          od zera -- wszystkie partycje wgrałem z innego dysku)
- chyba każda z tych 3 sklonów (każda z czterech) daje koljny raz wybór.

A i tak zwykle hibernuję lub usypiam.
(bo to dużo szybsze)

BTW -- kiedyś doprowadziłem do tego, że mmogłem zahibernować któryś (dowolny)
z klonów i odpalić (z hibernacji lub od zera) inny klon, ale później to
straciłem,
bo usunąłem BM i nie pamiętałem, który (a mam tego masę) dawał aż takie
możliwości.
Teraz, jeśli zahibernuję system stawiany z którejś partycji i zechcę wystartować
system od zera z innej partycji -- diabli zabierają hibernację.

BM dają Paragony -- mam ich całą masę, ale różne wersje Paragonów pasują
bezproblemowo do różnych systemów. Uzycie złej wersji komplikuje sprawę,
bo partycje nie mogą byc dosłównie identyczne -- i trzeba ręcznie poprawiać.
Zwykle taką poprawę można uzyskać poprzez skasowanie konowanej partycji
i uruchomienie z klonu. W W7 trzeba czasami pomerdać ręcznie w BCD.

WXP jest bardziej niebezpieczny od W7 pod względem tych błędów niż W7.
A W7 jest bardziej pracochłonny przy klonowaniu niż WXP.
W9x/WME juz ni epamietam, ale tak tez trzeba byo innych wersji użyć
do klonowania partycji systemowych niż w WXP i W7S.

Inna sprawa że W7 64bit powinien działać z UEFI. W moim przypadku
podejrzewam niedopracowane oprogramowanie UEFI przez ACera. Laptop
miał wsparcie tylko dla W10. W7 olali.

Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

-=-

Jeszcze jedno -- jak rozumiem, nie można mieć na jednym nośniku zarazem partycji
MBR i GPT? Zmienia się cały nośnik, nie poszczególne partycje? Pytam na wszelki
wypadek, gdyż jeden z magików zarzekał się, że można podmienić na nośniku tylko
część partycji GPT (partycję po partycji) na partycje typu MBR a wg mnie chyba
tak być nie może. (programy, jakie mam -- oferują zmianę wszystkiego na nośniku,
choć jeszcze tych zmian nie uskuteczniałem)

MBR był dziwacznym rozwiązaniem blokującym wielkość dysku.
Każdy typowy MBR był zapisany na samym początku dysku (w każdym nośniku tak
samo)
i zawierał ten sam, uniwersalny kod rozruchowy łatwy do odzyskania oraz
informację
o położeniu czterech podstawowych (w tym i Extended) partycjach zapisanych na
nośniku.
Te informacje można było odzyskać bezproblemowo poprzez skanowanie dysku --
były to
zatem nadmiarowe informacje. MBR zawierał cztery sloty -- nie było/ma miejsca na
piątą partycję.

Jak rozumiem -- GPT jest jedną (jedną, jedyną na danym nośniku typu GPT)
partycją
typu Extended, w której położenie partycji (dawniej nazywano to -- dyskiem
logicznym) n+1 jest zapisane w partycji n. Dobrze rozumiem? Dysk GPT zawiera
MBR, ale z niezidentyfikowaną partycją, której dawne systemy operacyjne nie
potrafią odczytać -- czy tak?

Jeśli tak jest -- czy zmiana opisu tej partycji uczyni ją bezpośrednio widoczną
dla starych (bez UEFI -- ze starym, typowym BIOSem) komputerów?

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'