Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] UEFI
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 15 Feb 2017 14:28:21 +0100

"Trybun" 58a42715$0$15194$65785112@news.neostrada.pl

Jak zrezygnować z tego dobrodziejstwa w nowym laptopie?

O ile jest taka opcja - wyłączyć w BIOSie.

Opcja jest.
Może by nawet pomogła, ale **przed instalacją W10**, nie -- po.
Kupiłem laptop z zainstalowanym systemem, nie z pudełka.
Pudełkowy omyłkowo sprzedano komuś innemu. ,,Na stanie''
był, ale fizycznie -- nie było, co wyszło na jaw już
po zakupie. Z zakupu mogę wycofać się jeszcze w ciągu
tygodnia...

Można by było ten zwrócić i kupić zapudełkowany, ale
raczej tak dobrze nie będzie, bo raczej ten laptop
ma **stosunkowo** niską cenę...

Nie wiem czym to poskutkuje, bo nie praktykowałem.

Więc nabierz praktyki. ;)

UEFI wyłączone miałem/mam domyślnie.

Mam zainstalowany W10 na partycjach GPT. Przestawienie w BIOSie
nie zmieni zapisu na dysku -- nie przebuduje zapisu na dysku.
Ponoć można ręcznie (edytorem dysku typu WinHex) przestawić to
i owo, ;) aby otrzymać zwykłe partycje i zwykły ich rozkład na
dysku, zapisany w MBR, ale jeszcze nie próbowałem. ;) IMO o tyle
trudne, że GPT może być zupełnie inna niż dotychczasowe partycje
i myk z edytorem może zadziałać tylko w niektórych sytuacjach,
a dokładniej wtedy, gdy zwykłą/tradycyjną partycję przerobiono
na partycję GPT, pozostawiając dotychczasową (emberowatą)
strukturę tej partycji...

W sytuacji takiej jak moja (gdy W10 był stawiany od zera na
UEFI) być może potrzebna jest głęboka przeróbka partycji.

Sama zmiana w BIOSie oczywiście nic dobrego nie da.

Mam już całą masę programów przerabiających GPT na MBR, ale
chyba życia zabraknie do testowania. Mam też już flaszkę do
ponownego stawiania W10 i mam całą masę rad dotyczących tego
problemu -- net aż wrzeszczy na ten temat...

Niestety nie wiem, jak taka konwersja będzie wyglądała w praktyce.

Wiem też, jak stawiać W10 od zera, ściągając go ze stron M$...
Ciekawe, czy tak ściągany system da się ,,zakluczyć'' tymi
kluczami, które wyłuskam z rejestru obecnego W10...

Jak znam politykę M$ -- będą ,,prawne'' przeciwskazania... ;)

Stale zastanawiam się nad tym, czy mi w ogóle Windows jest potrzebny...
A jeśli jest potrzebny -- czy niestarczy W7Starter na netbooku z atomowym
napędem...

Na netbooku mam jeszcze zwykły MBR i masę kopii W7Startera -- mogę
odpalać tę, na której mi zależy. W razie padu systemu na którejś
z nich -- mam jej kopię gotową do użycia... Mogę te partycje
systemowe niemal dowoolnie (ograniczeniem jest wielkość dysku)
kopiować, układając czy obok siebie na tym samym dysku, czy na
innych dyskach...

Tak samo mam z WXP... Tak miałem z WinDosem -- W95/W98/WME...

Takiej swobody na razie z GPT nie mam -- ani przetestowanego
(pewnego, niezawodnego) softu, ani doświadczenia, ani wiedzy
teoretycznej...

I najważniejsze -- dysk z MBRem przeczytam innymi komputerami,
ale partycje GPT przeczytają tylko nowe komputery, czyli takie,
które mają UEFI... Tych innych komputerów mi nie brakuje -- mam
pod ręką 5 sztuk...

Z UEFI mam **tylko ten jeden**, nowy laptop Acera...
Głupio byłoby kupić od razu parkę -- na wypadek padu któregoś...
A jeszcze głupiej -- nie mieć możliwości odczytania dysku po
fizycznym padzie tego Acera -- choćby po potłuczeniu czy innym
zniszczeniu...

Podstawą niezawodności jest dublowanie...
Żadna rzecz nie jest dostatecznie pewna -- natomiast dublet jest
niemal pewny, bo prawdopodobieństwo jednoczesnego zepsucia jest małe. :)

BTW -- nagrałem kiedyś dwie kopie na DVD.
Obie miały fatalne błędy niemal w tym samym miejscu. :)
Kopie od razu sprawdziłem i uznałem, że ta może zostać,
ale zdumiony jestem takim zbiegiem okoliczności...

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'