Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] UEFI
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 17 Feb 2017 02:20:20 +0100

"pueblo" o851r2$pmm$1@mx1.internetia.pl

ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na MBR,

Czyli na MBR -- instalacja W7 od zera?

bo okazało się, że na pieprzonym laptopie ACera nie da rady
zainstalować W7 z UEFI. Musiałem zmienić tryb UEFI i schemat
partycjonowania na MBR. W przypadku GPT są tworzone jakieś 2,
czy 3 partycje na początku dysku, co potem w trakcie zmiany
na MBR stwarza małe problemy, bo dodatkowo trzeba którąś
z nich przekształcić w extended, bo jak wiadomo MBR nie
trawi >4 podstawowe.

Nie trawi.

Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować
i W7 i W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd.

Gdzie był ów easy? Na W10 czy na W7?
Mniemam, że na W7.

Dobrą radę mi dałeś.

Po kwadransie czytania uznałem się za expierda i dotarłem do
pytania o to, skąd zacznę bootowanie... Nie wpadłem na ten
pomysł, by wwalić przykładowo W7 jako startującą... IMO (tak
mniemam) po tym kwadransie czytania:

- M$ nie miał czasu na wielkie zmiany.
  (do których 15 lat to za mało)
- GPT zamienię bez trudu na MBR nie tylko na żywym pacjencie, ale
  nawet na nieuśpionym, przytomnym, aby[m] przeżył większy stresss. :)
- Do niej dorzucę jakąś inną instalkę W10, ściągniętą ze strony M$.
  (i tu problem -- trzeba ciągnąć... a zwykle te klawisze DOWNLOAD
  są nieźle ukryte)

Pomysł startowania z W7 jest prostszy -- nie trzeba ciągnąć setek megabajtów :)
i szukać głęboko zaszytych klawiszy z napisem DOWNLOAD...

Pytanie -- czy W7 zerżnięty żywcem ;) z atomowego netbooka ruszy na tym
(niemal zupełnie innym) czymś?... Na atomowym netbooku **chyba** też mam
64 bity... Ale czy to podobieństwo wystarczy? ;) Trzeba spróbować...

Ale w drugą stronę już nie - W7 nie startował z GPT.
W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy,

Czyli jakie?

- Zmieniałeś tylko Legacy/UEFI w BIOSie?
  czy
- Merdałeś tylko w partycjach na dysku?
  czy
- Merdałeś i w BIOSie, i zarazem w partycjach na dysku?

Jak pojmuję:

- miałeś W10 na GPT
- zamieniłeś GPT na MBR
- zainstalowałeś W7 na partycjach typu MBR
- za pomocą easyBCD doszedłeś do tego, że mając MBR, mogłeś startować i W7, i
W10 spod W7
- po zamianie partycji na GPT nie mogłeś startować W7, ale mogłeś nadal
startować W10

Dobrze pojmuję czy źle?

Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików BCD na W10 tak, by spod
niego startować W7?

Może moje pytania nie mają sensu -- to moje pierwsze kroki z GPT i UEFI.

bo testowałem laptopa pod kątem systemu docelowego
i żadne dane nie znikały.

Bo one nie znikają -- jedynie dostęp do nich staje się trudniejszy. :)

-=-

Teraz ja:

- czy to prawda, że:

  - na jednym dysku mogą zarazem być partycje typu MBR i GPT?
    (ponoć tak jest a od odpowiedzi na to pytanie wiele zależy)

  - GPT ma strukturę taką jak Extended pod MBR?
  - GPT ma też sektory półkilobajtowe?
  - Zerowy (początkowy) sektor (512 bajtów) fizycznego_dysku
    zawierającego tylko partycje GPT zawiera wpis jednej
    partycji (właśnie Extended) długiej na cały dysk_fizyczny
    z dziwnym (ani to FAT, ani NTFS, ani coś innego znanego)
    typem/formatem partycji?

- czy można tak po prostu wywalić tę GPT i odbudować
  MBR tak, jakby na dysku były tylko partycje podstawowe,
  zawarte w tej GPT? (ewentualnie tymczasowo wywalając
  nadmiar partycji tak, by było ich tylko 4 (lub przezornie 3)
  naraz w chwili odtwarzania MBR; tymczasowo wywalone można by
  później jakoś poodtwarzać i wwalać do jednej wspólnej,
  widzianej jako Extended pod MBRem)

Tak radzą magicy... Niezupełnie tak, ale to wynika z ,,logicznego
wymnożenia'' ;) wypowiedzi wielu różnych magików...

Ja znam zamiary UEFI z przełomu XX i XXI wieku -- wówczas nie wyglądało
to tak lekko, bo zakładano większe sektory dysku chociażby... I wiele
wskazywało na to, że te nowe partycje raczej nie będą prostą kalką
ówczesnych, znanych od zarania dziejów mikrokomputerów typu IBM PC...
(albo i dłużej)

-=-

Podpięcie dysku Acera pod laptop Fuijtsu-Siemensa wymaga:

- wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
- zmontowania zasilacza 5V
- włożenia do laptopa problemogennej karty Express z wyjściem eSATA
- podpięcia dysku z Acera via eSATA, via Express do laptopa F-S

Albo nieco inaczej:

- wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
- wykręcenia 4 wkrętów z plastyku okalającego dysk Acera
  (plastyk przeszkadza w podpięciu przejściówki)
- podpięcie przejściówki USB<-->SATA
- podpięcia dysku z Acera via USB do laptopa F-S

Dlatego wolę najpierw zadać trochę pytań, by nie kręcić
wkrętami zbyt często, jako że tego (krętactwa) nie lubię...

-=-

1. Mogę pobawić się dyskiem Acera podpiętym do laptopa F-S.
  (trzeba kręcić wkrętami)

2. Mogę pobawić się GPartedem odpalonym na uśpionym pacjencie...

3. I wreszcie mogę pobawić się różnymi edytorami dysku i
  partycjonerami wprost na żywym...

Rozwiązanie ostatnie (3.) najmocniej przypada mi do gustu...
Ale wpierw chcę coś nieco wiedzieć. :)

- Może moje obawy o rozruch W10_zainstalowanego_na_GPT przerobionymi
 na partycje_MBR (czyli bezpośrednio po prostej zamianie GPT na MBR)
 są niepotrzebne? Może tak zainstalowany (na GPT) system zawiera
 dostatecznie wiele do ruszenia/zbootowania także bez UEFI?

 Może po zamianie GPT na MBR po prostu W10 ruszy bezproblemowo?

- Może od razu nie ruszy, ale wystarczy zabawa z easyBCD, aby ruszył?...

- A może trzeba dograć jakiś inny, pełny (startujący bez UEFI)
 system operacyjny, czy choćby jakiś bootloader?...

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'