Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jak przetestować procesor?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jak przetestować procesor?
From: WAM <nospam@nowam.nopl.pl>
Date: Mon, 05 Oct 2015 23:15:05 +0200
On Fri, 2 Oct 2015 20:53:53 +0200, "  \(c\)RaSz"
<NO_SPAM_barra6@poczta.onet.pl> wrote:

>Nie obraź się Peter, ale miałem ostatnio styczność z kimś, kto bez przerwy
>mówił "mnie" w miejscu, w którym powinno być "mi". No i mam taką... alergię.
>
>Błąd polega na pomyleniu przypadków deklinacji,
> i (zapewne) użyciu celownika, zamiast biernika.
>A oto jak się odmienia w polszczyźnie "ja":
>
>M.       Kto? Co?                                                ja
>D.        Kogo? Czego? (nie ma)                           mnie
>C.        Komu? Czemu? (się przyglądam)             sobie / mi

A był we wrześniu ten temat "u Miodka" i zeznawał On tak jak tutaj:
http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/mnie-czy-mi-tobie-czy-ci;5375.html

Zaimek ja ma dwie formy celownika: akcentowaną mnie i nie akcentowaną
mi. Na początku zdania używa się tylko tej pierwszej, np.: „Mnie to
daj” (ale „Daj mi to”). Formy mi można też użyć na początku zdania
składowego, po spójniku, jeśli pada na niego akcent: „Robię tak, jak
mi się podoba”.

WAM
--
www.nawakacje.pl ?