Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dziwne uszkodznie procka ?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dziwne uszkodznie procka ?
From: Roman Tyczka <noemail@because.no>
Date: Fri, 19 Jan 2018 18:32:20 +0100
On Fri, 19 Jan 2018 17:16:17 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

> Oprócz czytania przydaje się myślenie. Nie istnieją czujniki temperatury
> mierzące różnicę między temperaturą elementu czujnikowego (którego jakiś
> parametr zależy od temperatury) a umowną wielkością zwaną Tjmax. Zatem
> każdy procesor musiałby mieć element pamięciowy z zakodowaną wielkością
> Tjmax oraz układ elektroniczny odejmujący ową zakodowaną wielkość od
> wielkości wyczuwanej przez czujnik, by dopiero różnicę wystawić na jakiś
> pin. Wątpię by tak było (bo była by to doprawdy zbyteczna inżyniersko
> komplikacja) i przekonał by mnie dopiero schemat pomiaru temperatury w
> [...]

https://www.jedec.org/sites/default/files/docs/jesd51-1.pdf
https://www.jedec.org/sites/default/files/docs/JESD51-51.pdf

Sugerujesz logiczne myślenie, więc... Bardzo często wartość bezwzględna
jakiegoś parametru jest informacją pustą, bo dopiero w kontekście nabiera
sensu. Wiesz np. co to jest centyl i np. dlaczego się go stosuje w
pediatrii?
W przypadku temp. układów sama temp. nie jest żadną wartością, dopiero jej
powiązanie z rezystancją (zależna od temp.), napięciem i innymi zjawiskami
fizycznymi nabiera kontekstu i sensu. Zatem logiczne jest, że lepiej
znaleźć jakiś temperaturowy punkt X, od którego zaczynają się jakieś
zjawiska dziać i tę wartość traktować jako punkt wyjścia a nie np. temp.
zamarzania wody, która w układach elektronicznych nie ma żadnego znaczenia.
I wtedy różnica temp. (delta) jest bezpośrednim współczynnikiem który się
analizuje. W dalszej konsekwencji, gdy już masz te wszystkie delty, minima
i maxima ustalone wystarczy dla różnych układów lub różnych warunków pracy
tych układów ustalić tylko punkt początkowy (jedna wartość) i reszta
zależności się przenosi wprost. A gdyby bazować na bezwzględnej
temperaturze to wszystkie parametry byłyby inne dla każdego przypadku.
Nie wiem czy się wystarczająco jasno wyraziłem, ale liczę na ....logiczne
myślenie.

--
pozdrawiam
Roman Tyczka