Re: [WINNT] Windows 7 Home Premium OA

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Windows 7 Home Premium OA
From: "HF5BS" <hf5bs@t.pl>
Date: Tue, 14 Feb 2017 20:43:46 +0100

Użytkownik "Olek" <olotestSPAMFE@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:58a33769$0$5149$65785112@news.neostrada.pl...
Kiedyś zalano mi sokiem taką zwykłą klawiaturę Logitecha.
Zawziąłem się, rozmontowałem i umyłem wszystkie klawisze. Działa do dzisiaj :)

Może zareagowałeś na tyle szybko, że elektroliza nie zdążyła zeżreć cieniutkich, napylonych chyba srebrem, ścieżek i pól stykowych...?

Zachciało mi się k.wa czyszczenia...

Nie przejmuj się, najważniejsze, że wyciągnąłeś wnioski ze zdarzenia.
Nie jesteś jedynym, który popsuł komputer... :)

Nie do końca się poczuwam. Być może pierwotny wentylator był walnięty.

Ależ oczywiście, przecież cie nie oskarżam :) Taki zbieg sytuacji, ręka zadrży i nie chciałem a posrałem, dobrze, jeśli tylko oporniczek do zmiany. Raz się dziwiłem, znajomemu naprawiając komputer, że po włączeniu zasilania, na płycie zapaliła się jakaś dziwna pomarańczowa dioda LED. Szybko się okazało, że rzeczywiście, zapaliła się (jak się okazało - niemal dosłownie) nie dioda, tylko miniaturowa ceweczka filtrująca zasilanie. A rzecz w tym, że nie wiem, jak obecnie, ale za dawnych czasów były dwie, wzajemnie niekompatybilne, wersje wtyczki śledzia USB, do wpinania w płytę. Jedna wersja, że dla 2 gniazdek polaryzacja wyprowadzeń szła równolegle, minus do minusa, linia txd obok linii txd, rxd koło rxd, minus koło minusa, jakoś tak. W wersji drugiej jedna część była ulożona przeciwpołożnie (pardon za rusycyzn, ale on tu najlepiej pasuje teraz), czyli minus obok plusa, txd obok rxde... i tak dalej. Bólem płyty było sztywne zapięcie zasilania +5V, bez nawet bezpiecznika jak obecnie, wprost z portu zasilania. Śledź miał ten pin konstrukcyjnie nie dość, że minus, to jeszcze złączony z masą. Więc umasiony minus, założony na pin +5V, który nawet bezpiecznika po drodze nie miał... ceweczka dostała pełne 5V i zaświeciła, ale jako żarówka, przy okazji wypalając na węgiel kawałek płyty. Jakimś cudem udało mi się doczyścić do kolejnej ścieżki (płyty są wielowarstwowe przecież) i zakładając, że dalsze uszkodzenia nie są zbyt wielkie, przykleiłem na kropelkę kawałek cienkiego kartonu, położyłem zworkę łączącą przerwaną ścieżkę (na szczęście tylko tę jedną), dolutowałem nową ceweczke (miałem po elektronice z jakiegoś padniętego HDD), polutowałem resztę potrzebności i uff, na szczęście port nie został uszkodzony, a ja już poprawnie podłaczyłem pinologię śledzia USB.

Po podłączeniu do prądu szarpał raz do przodu, raz do tyłu. Może wcale nie wzbudzenie prądu tylko zwykłe zwarcie w silniku spowodowało, że zjarało się jego zasilanie na płycie głównej.

Jest to prawodpodobne, w końcu to miniaturyzacja. A wykluczyć, że w środku między jakimiś warstwami, poszła jakaś cienka ścieżka, co by pomogło, znaleźć ją i kynarem obejść uszkodzony odcinek.

Ale nauczka jest taka, że w przyszłości w laptopy zamierzam ingerować

Oj, nie bój się aż tak, widziałeś, mnie też się zdarzyło, zresztą, koledze mysz przestała chodzić, przyczyna podobna, tyle, że nie wypaliło kawałka płyty i też zadziałało po naprawie.

wyłącznie softwarowo. Hardware pozostawiam profesjonalistom :]

No, ja sam nie zrobię np. reballingu chipa graficznego, ze względu na nienajsprawniejsze ręce... ale swego czasu potrafiłem SMD lutować czymś takim http://allegro.pl/lutownica-oporowa-grzalkowa-kolbowa-lg-100-100w-i6630941470.html (mniej więcej taką, tylko grot trzeba było nieco staranniej zaostrzyć i odpowienio nią operować). I dziś też bym chyba dał radę. Miała ogromną zaletę - nie paliła lutu i nie ciągnął się on przez to, jak kozi smark. I już można zrobić spółkę, jeden naprawia programowo, drugi sprzętowo - i się uzupełniają :)

(C) Kabaret Neo-Nówka.