Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 27 May 2020 19:01:38 +0200

"Paweł Pawłowicz" 5ecd6864$0$519$65785112@news.neostrada.pl

Nawet nie będzie próbował. Przekonał się, że dyskusja z Tobą nie ma sensu.
Wiesz lepiej.

Dyskusja z praktyką nie ma sensu a praktyka nie potwierdza tego,
co piszesz. Kobiety nie widzą zupełnie innego świata niż mężczyźni
a znalezienie wyjątkowej kobiety nie świadczy na Twą korzyść, bo:
- może kłamać świadomie
- może kłamać nieświadomie
  https://www.pinterest.com/pin/130885932891381745/
- wyjątki tu akurat o niczym nie świadczą
  (niektórym ludziom wyrosło 6 palców)
- efekt innego widzenia może mieć różne przyczyny
  (także psychiczne)

Posiadanie genu nie implikuje od razu powstania białka.
Gdyby implikowało -- nie byłoby życia wielokomórkowego.
Trzeba spełnić wiele warunków, by kobieta postrzeganie
barw opierała o 4 lub o 5 rodzajów receptorów/czopków,
w tym środowiskowe -- te dodatkowe barwy musiałyby być
użyteczne...

Pozostaje pytanie:

- Czy monitorowe RGB dają widzenie bieli u kobiety
  postrzegającej kolory naraz 5 różnymi czopkami?

Moim zdaniem trudno tak skalibrować monitor RGB, by dawał
wrażenie bieli zarówno
- kobiecie opierającej widzenie barw o 5 różnych czopków
- mężczyźnie opierającemu widzenie barw o 3 różne czopki.

Jak uszkodzenie receptorów R daje daltonizm, tak dołożenie
kolejnych receptorów biorących udział w postrzeganiu barw
dałoby zwichnięcie w postrzeganiu barw -- poza monitorem
kobieta widzi świat i uczy się kalibracji bieli, po czym
musi uzyskać podobny efekt z monitorem...

Gdyby 3 subkolory starczyły (toż każdy z nich świeci
dzwonowato, nie słupkowo) starczyłyby także tylko 2,
ale nie starczają -- ***chyba*** z uwagi na zbyt niską
rozdzielczość receptorów lub zbyt skomplikowane obliczenia...

Biel to odzwierciedlenie **kształtu** widma ciała świecącego
termicznie -- niezależnie (w rozsądnych granicach -- tak,
jak w naturze) od położenia maximum tego promieniowania.
(można to łatwo sprawdzić -- kolory są zachowane bez
względu na moc oświetlającej żarówki z gwintem E27 a od
mocy takiej żarówki zazwyczaj zależy temperatura barwowa;
zmiana żarówki ze zwyczajnej E27 na halogenową E27, czy
samochodową zasadę tę zwykle zaburza z różnych przyczyn)

Monitor ma 3 składowe, dzięki czemu nieźle oszukuje oko,
ale czy równie sprawnie oszuka oko opierające swe poznanie
o 5 różnych receptorów? Kobieta widząca naraz 5 receptorami
nie wypatrzy tam dziur?

-=-

Zgodzić się mogę z tym, że kobieta jest lepiej zabezpieczona
przed utratą widzenia barw niż mężczyzna, więc słuszne jest
twierdzenie, jakoby ,,kobiety lepiej rozpoznawały barwy niż
mężczyźni''. Praktyka to potwierdza -- problem w postrzeganiu
kolorów dotyka mężczyzn zdecydowanie częściej niż kobiety...

-=-

Brak genu (gdziekolwiek ,,pod ręką'') skutkuje brakiem białka,
ale obecność genu -- niekoniecznie. Obecność białka nie musi
dać funkcji...

-=-

Nie zauważyłem u kobiet lepszego rozpoznawania barw niż u mężczyzn
w moim otoczeniu. Zauważyłem lepsze/staranniejsze nazywanie barw...
Dla mnie, gdy byłem dzieckiem, 'różowy' określał i różowy,
i pomarańczowy, ale doskonale rozróżniałem okiem obie te barwy.

Dla mnie rośliny są zielone -- choć rozpoznaję masy mas odcieni tej zieleni...
Do dziś nie wiem, co to 'seledynowy', choć rozpoznaję to bez trudu.
Na potrzeby lokalne (tego postu chociażby) szukam w Googlach lub
proszę o pokazanie...

Nigdy nie pojąłem, dlaczego tęcza ma tylko 7 kolorów...

Skóra jest wg mnie różowa, choć bez trudu widzę najróżniejsze odcienie
(w tym: biały, żółty, niebieski i oczywiście  czerwony oraz brązowy)
i od dziecka pytałem, dlaczego podzielono ludzi na białych i czarnych,
skoro skóra białych nigdy nie jest biała (pomijając choroby) i skóra
czarnych nigdy nie jest czarna...

--