Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 28 May 2020 01:56:45 +0200

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ece9f34$0$537$65785112@news.neostrada.pl

- może kłamać nieświadomie
  https://www.pinterest.com/pin/130885932891381745/

Jakby kto pytał -- chodzi mi o 'Szachownicę Adelsona',
którą odszukuję w razie potrzeby w Googlach jako
,,tablicę Mendelsona''. ;)

Pola A i B są takie same, co nieraz już sprawdziłem.
Wystarczy jakikolwiek program graficzny, by zauważyć,
że te (A i B) pola są takie same.
   https://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona

Kobieta może być przekonana, że widzi różne odcienie,
lecz w istocie może widzieć dokładnie to samo, choć
diabli wiedzą, co znaczy ,,widzenie''.

Trudno zbadać, jak każdy postrzega czerwień -- ludzie
coś nazwali czerwienią i tyle! Ale najprawdopodobniej
każdy człowiek widzi to zupełnie inaczej, choć tak samo nazywa.
[każdy człowiek dokładnie tak samo nazywa: czerwony, krasnyj, red, rot...]
Podobnie z innymi kolorami...

-=-

Wiedziałem jako kilkuletnie dziecko, że 'różowy' jest efektem
nałożenia na siebie składowych, zaś 'pomarańczowy' jest (może
być) kolorem podstawowym. Tak naprawdę w różowym widzę niebieski
gołym okiem...

Ponieważ przemiennie używałem 'różowego' i 'pomarańczowego',
wyjaśniono mi, że ten pierwszy jest iluzją, a drugi jest
prawdziwym kolorem i źle czynię, mieszając te słowa/określenia,
skoro oczy moje te kolory rozpoznają DOSKOALE. Może nawet
sprawdzano mnie u okulisty pod tym kątem -- repry_mendy
otrzymywałem, zanim chadzałem do szkoły podstawowej, czyli
najpóźniej, mając 5 latek...

Chyba mówiła mi o tym moja siostra rodzona i ojciec,
pokazując mi sztuczną tęczę i składając kolorwe (od
cukierków zapewne) papierki przeźro_czyste...

Do głowy nie brałem -- przez kolejnych kilkadziesiąt lat
używałem naprzemiennie różowego, pomarańczowego itd... ;)
Tak samo z Niderlandami (na szybach było NL, ludzie
stamtąd mówili Niderlandy itp.), Denmarkiem, Austrią
jako agresorem w II wojnie  świętej...

Matka chyba była najmniej tolerancyjna -- udawała, że mnie
nie rozumie, zmuszając mnie do poprawnego nazywania kolorów...

Znajomi znali mą przypadłość i nie martwili się nią, ale
w razie potrzeby -- dopytywali... ;)

-=-

Nie zdziwi mnie mężczyzna rozpoznający dziesiątki
(bliżej 100 niż 20) odcieni zieleni, choć na ośce
to wąski przedział...

-=-

Lubię oglądać wschody Słońca -- widzę wówczas masy mas
odcieni i chyba przez cały czas trwania złotej godziny
trudno mi znaleźć te same odcienie o różnej porze tejże godziny...

Zieleń u mnie też zieleni nie jest równa... Chyba, że w nazwach.

Zachody Słońca lubiłem podziwiać podczas jazdy samochodem na zachód...
Mogłem tak przejechać kilkadziesiąt km bez żalu!!!

Światło żarowe nigdy nie dało mi tylu wrażeń!

BTW wrażeń -- polecam ognisty wodospad czy jakoś tak...
Sprawdziłem przed chwilą -- Google rozumieją, czym jest
'ognisty wodospad' -- topiący się śnieg dający złudzenie
spadającego ognia...

https://wyborcza.pl/1,145452,19697292,ciekawostki-naukowe-ognisty-wodospad-sluchawki-szczescia-i.html
Akurat tu nie wygląda imponująco -- warto poszukać lepsze fotki...

Tęcze potrafię gonić do dziś...
Witraże są wg mnie czymś wspaniałym,
choć straszliwie płaskim w zestawieniu z naturą...

-=-

Kiedyś napisałem dziewczynie (też Uli, ale innej) o świetle
tańczącym na potłuczonym szkle -- ,,mądrzy inaczej'' odczytali
mnie jako zachęcającego dziewczynę (młodszą ode mnie o 11 lat)
do tańczenia boso na potłuczonych butelkach z piwem... Już
wówczas zrozumiałem, że z niektórymi ludźmi nie warto rozmawiać...
Ma wypowiedź została zapisana na kartce pocztowej, więc nie
można było tłumaczyć się nieporozumieniem, ale jednak
przyklejono mi łatkę pijaka i ćpuna, bo tylko ćpun będzie
tańczył boso (pod wpływem marihuany?) na potłuczonych butelkach...

Wg owej Uli (i jej rodziców -- dentystów) życie jest/było
jak papier toaletowy: szare, długie i do dupy...

,,Odkryłem'' wielokrotnie, że ludzie wokoło mnie nie zawracają
uwagi na kolory tak mocno jak ja. Wyjątek stanowiła pewne
plastyczka/dekoratorka_wnętrz... Z nią akurat mogłem pogadać
o kolorach jak nie ze ślepym. ;)

-=-

Moja praktyka mówi, że nie ma korelacji pomiędzy płcią i postrzeganiem
barw/kolorów, ale daltonistów jest więcej niż daltonistek. Nawet gorzej,
bo zwykle mężczyźni przykładali się do rozróżniania kolorów w mojej
obecności lepiej niż kobiety. Widzieli ~tak samo, ale byli mocniej
zainteresowani rozróżnianiem kolorów niż kobiety.

Czasami z przekąsem patrzę na faceta strojącego się w szare tęcze. ;)
(same odcienie szarości -- skarpety spodnie, koszula, marynatka a nawet
krawat...)
[drwię z tych ludzi, widząc, jak łatwo tracą ,,wyprasowanie'' -- gniotą_się
i brudzą się o byle co, starannie tego zabrudzenia i wygniecenia unikając...
latami nakładałem na siebie co popadnie, ale z satysfakcją odkrywałem, że
zwykle wszystko miałem w tym samym kolorze (od bielizny i skarpet po sweter
czy kurtkę) choć w różnych odcieniach... lubiłem siadać w białych spodniach
wprost na chodnikach, by wstawać bez śladów ubrudzeń... z czasem przeszło
mi... ;) nawet trochę mnie już irytowało to podświadome ubieranie się pod
kolor... ale buty chciałbym też mieć pod kolor... -- świadomie... niestety
życie jest smutne -- buty są drogie i nie mam już nie tylko miejsca na
kolejne, lecz nawet nie mogę wszystkich butów ,,obsłużyć'' swymi nogami...]

-=-

Temat oświetlenia kuchni matki wciąż aktualny...
Matka lubi jasność, ja zaś lubię: łomot morskich fal, kolory
tęczy, ostre kontury, śpiew ptaków -- także kogutów, zapachy
traw, kwiatów i roślin w ogóle, choć jestem alergikiem...
[lubię też inne zwierzęta i odgłos helikopterowych łopat...]

--