Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
From: Silver Dream ! <silverdr@nospam.net>
Date: Fri, 29 May 2020 20:32:29 +0200
Tak sobie poczytuje to o czym piszecie i ja tam ani biolog, ani chemik, ani genetyk, ani itd. Taki sobie chłop z jakimś tam rozumem. I na ten rozum mam wrażenie po prostu:

- RGB wystarcza na to aby pokryć widzialne spektrum (przy teoretycznym założeniu braku ograniczeń w gamucie), ale dołożenie dodatkowych kolorów do wymienionych „podstawowych” mogłoby pozwolić przy istniejących ograniczeniach technologicznych na precyzyjniejsze odwzorowanie odcieni pośrednich (zamiast/oprócz dodawania rozdzielczości bitowej na kolor) podobnie do tego co robi i jakie efekty uzyskuje się w druku np. ośmio- zamiast cztero, czy nawet trójkolorowego. Tak wiem, że RGB jest addytywne a CMY(K) subtraktywne ale zasada pozostaje: im więcej kolorów składowych tym większa możliwość uzyskania subtelnych różnic za pomocą ich mieszania (przy zachowanej liczbie stopni).

- istnieją trudne do zbagatelizowania różnice pomiędzy artykułowanym postrzeganiem świata przez mężczyzn i kobiety

- nie mamy sami możliwości porównania wrażeń wzrokowych mężczyzn i kobiet bo nie mamy możliwości stania się na chwilę kobietą/mężczyzną (niepotrzebne skreślić) ale jeżeli ta sama zasada co powyżej miałaby zastosowanie w przypadku dodatkowych receptorów to byłoby całkiem prawdopodobne, że kobiety są w stanie rozróżnić większą liczbę subtelnie różniących się odcieni. Coś co dla mężczyzny jest zielone, nie różni się na tyle istotnie w jego postrzeganiu od innego „zielonego” aby nawet próbować nazwać go inaczej. Dla kobiety różnica ta, dzięki receptorom wrażliwym na inną długość fali może być subiektywnie na tyle duża, że przecież na tym kolory/polarymetrze „oczywiste jest, że nie są takie same! Nie widzisz tego??”

- aby powyższe działało nie muszą wszystkie receptory różnić się Rzeczone B może pozostać takie samo. A nawet niewielke różnice w pozostałych mogą dać wystarczająco silny efekt

Tyle zza zagrody.