Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 29 May 2020 23:08:19 +0200

"Silver Dream !" rarkfu$ib3$1@dont-email.me

zamiast cztero, czy nawet trójkolorowego. Tak wiem, że RGB
jest addytywne a CMY(K) subtraktywne ale zasada pozostaje:
im więcej kolorów składowych tym większa możliwość uzyskania
subtelnych różnic za pomocą ich mieszania (przy zachowanej
liczbie stopni).

Wiesz, że polski CMYK nie jest taki sam jak w Ameryce? ;)
Na domiar złego pomiędzy tymi samymi CMYKami są różnice
wykonania tak duże, że czasami drukarzom tak zwane ręce
opadają/opadały, gdy mają/mieli pomieszać CMYKi różnych
producentów. (to też znam z ub. wieku)

   https://pl.wikipedia.org/wiki/CMYK
   Farby (atramenty) triadowe używane w Europie nie pokrywają
   się barwą z używanymi np. w USA. W efekcie z form drukowych
   przygotowanych w Europie nie można uzyskać tych samych odcieni
   barw, używając farb (atramentów) CMYK europejskich i amerykańskich.

- istnieją trudne do zbagatelizowania różnice pomiędzy
artykułowanym postrzeganiem świata przez mężczyzn i kobiety

Nie rozumiem.

- nie mamy sami możliwości porównania wrażeń wzrokowych mężczyzn i

Są stosowne testy kolorowe, które pokazał facet w czerwonych okularach
na końcu swego filmu. Nie pokażą świata wewnętrznego, ale pokażą,
czy/jak badana osoba rozróżnia barwy.

Widząc 'różowy' mogę śmiało przysięgnąć że widzą także 'niebieski'
jako składową -- ale być może tylko dlatego ,,widzę'', że jako
dziecko zrozumiałem (choć udawałem, że nie rozumiałem) czym
jest kolor 'różowy' i czym różni się taki (sztuczny) kolor
od 'pomarańczowego' czy 'fioletowego'...

LBeethoven grał na fortepianie, będąc już głuchym...
Grał i udawał, że nie jest głuchy... Słyszał skórą, jak wąż...

kobiet bo nie mamy możliwości stania się na chwilę kobietą/mężczyzną
(niepotrzebne skreślić) ale jeżeli ta sama zasada co powyżej miałaby
zastosowanie w przypadku dodatkowych receptorów to byłoby całkiem
prawdopodobne, że kobiety są w stanie rozróżnić większą liczbę
subtelnie różniących się odcieni.

Owszem -- ale czy istotnie kobiety widzą więcej odcieni niż mężczyźni?
Jeśli nawet twierdzą, że widzą -- czy naprawdę ich oczy widzą, czy może
widzi jedynie ich wyobraźnia?

Coś co dla mężczyzny jest zielone, nie różni się na tyle istotnie
w jego postrzeganiu od innego ,,zielonego" aby nawet próbować
nazwać go inaczej. Dla kobiety różnica ta, dzięki receptorom
wrażliwym na inną długość fali może być subiektywnie na tyle
duża, że

Ponownie ten sam błąd -- zakładasz, że jakoś jest, snujesz wnioski
w oparciu o to załżenie, by otrzymać wynik, który postawiłes na
poczatku jako założenie...

   a=>b=>c=>a

Niby OK, ale skąd mamy wiedzieć, że zaczynasz od prawdziwego założenia?

przecież na tym kolory/polarymetrz' ,,oczywiste jest,
że nie są takie same! Nie widzisz tego??"

Powodów może być wiele -- nawet roztargnienie lub przekora,
niekoniecznie świadoma. Od razu załapałem, że 'różowy' jest
złożeniem kilku kolorów a 'pomarańczowy' czy 'czerwony' jest
prawdziwym, ale udawałem, że nie rozumiem...

Z 'żółtym' nie było problemu, bo o 'żółtym' mówiłem 'żółty'.
('złocistego', 'słonecznikowego' itd. nie uskuteczniałem, po prostu 'żółty')

Ponadto -- skąd mamy wiedzieć, czy JF opisuje prawdziwą sytuacje?
(czymkolwiek jest tu 'prawda' -- może myśleć, że mówi prawdę...)

JF w szkole średniej, dziewczyna na studiach?... To jego siostra?
W domu mieli ten przyrząd? Może całe laboratorium?

Dziewczyna starsza od niego? Taka dziewczyna nie jest zainteresowana
nawet równieśniekim, a co dopiero facetem o kilka lat młodszym? Może
JF był wówczas bogaty lub wpływowy? Może miał/posiadał jakąś wiedzę
tajemną?... A może czegoś nie zrozumiałem?...

- aby powyższe działało nie muszą wszystkie receptory różnić
 się Rzeczone B może pozostać takie samo. A nawet niewielke
różnice w pozostałych mogą dać wystarczająco silny efekt

Owszem -- ale nadal nie wiemy, czy ten efekt jest rzeczywistością.

--