Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Tue, 06 Nov 2018 02:38:33 GMT
On 2018-11-05, Dominik Ałaszewski <Dominik.Alaszewski@gazeta.pl.invalid> wrote:

> Trzeba. Ale to narzut znacznie mniejszy, niż taki na przykład
> antywirus.

> Alternatywa w postaci szyfrowanego LVM przy instalacji takiego np. Debiana
> (i nie tylko) sprowadza się do "wybierz stosowną opcję, wpisz hasło
> i zapomnij".

Zgadza się. Problem jest więc z grubsza MZ na poziomie co kto lubi, bo
z jednej strony jest jednak wspomaganie sprzętowe - nb. takie SED
(przynajmniej niektóre) transferują jednak chyba ociupinkę wolniej w
porównaniu do analogicznych modeli bez SED. W przypadku SED warstwa
sprzętowa jest kompletnie przezroczysta dla poziomu OS co ma swoje
plusy - jakbym nie podzielił dysku to nadal jest to szyfrowane. Z
drugiej strony, wspomniane potencjalne backdoory i inne ziro deje,
które producenci nie zawsze chętnie ujawniają i likwidują.

Szyfrowanie na poziomie LVM to dużo większa przezroczystość i
elastyczność oprogramowania (dla tego open) i zwykle większa
reaktywność środowiska na potencjlne błedy krytyczne. To kosztem, że
jest to rozwiązanie programowe i wtórnie zależy od platformy na którech
jest odpalone.

--
Marcin