Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?
From: Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam>
Date: 05 Nov 2018 13:14:02 GMT
On Mon, 05 Nov 2018 12:15:37 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:

> A tak z czystej ciekawości- mógłbyś napisać, czemu nie polecasz np.
> szyfrowanego LVM?

Nie chodzi o LVM specyficznie, ale o jakiekolwiek programowe metody
szyfrowania dysku (których kilka przez ostatnie 20 lat używałem). W
porównaniu do szyfrowania SSD, szyfrowanie w software:
 - łatwo popsuć i stracić dane (przy okazji maintenance, upgradu, usterki
FS-a, itp)
 - nieco obniża czas pracy na aku, niepotrzebnie obciążając CPU
 - w razie cyrku z hardware, przekładka do innego PC jest mało oczywista
 - nie szyfruje wszystkiego, działa albo tylko na wybranych katalogach,
albo na wybranych partycjach (nawet w przypadku tzw. rozwiązań "FDE")
 - wymagają pewnej wiedzy technicznej co i jak żeby nie zaliczyć wtopy

Oczywiście systemy szyfrowania "soft-only" istnieją od wielu lat i
działają, jak komuś naprawdę zależy to będzie się z tym siłował. Ale
jeśli jest wybór między siakimś LUKSem, LVMem czy innym TrueCryptem, a
szyfrowaniem sprzętowym w SSD, to wybór wydaje mi się oczywisty.

Mateusz