Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?
From: Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam>
Date: 04 Nov 2018 15:57:36 GMT
On Sun, 04 Nov 2018 16:40:28 +0100, Adam wrote:
> Gdy go kupiłem był wyposażony w dysk HDD 160 GB. Jakiś czas temu
> wymieniłem dysk na 1 TB. Obejrzałem ten 160 GB, ale nie widzę na nalepce
> żadnej informacji, która mogłaby mieć związek z możliwością szyfrowania.

Takiej informacji na nalepce nie znajdziesz.

> Może to dotyczy tylko SSD?

Sam mechanizm hasłowania dysku istnieje od bardzo dawna i jest częścią
protokołu ATA. Natomiast realny sens zyskał dopiero przy SSD, bo przy
zwykłych HDD to tylko hasło które odblokowuje dysk i łatwo je ominąć
poprzez podmianę elektroniki. SSD natomiast korzystają z tego hasła by
dodatkowo szyfrować dane (tzn. robią to te, które wspierają szyfrowanie).

> Co ewentualnie powinno być napisane na nalepce SDD, SDD M.2 lub SDD M.2
> PCIe odnośnie wspierania szyfrowania?

Na nalepce niczego nie będzie w tym temacie. Informacji szukaj w opisie
producenta. Np. tak jak tu:
https://www.samsung.com/us/computing/memory-storage/solid-state-drives/
ssd-860-evo-2-5--sata-iii-1tb-mz-76e1t0b-am/

"Data security: Protect data by selecting security options. The 860 EVO
supports AES 256-bit hardware-based encryption and is compliant with TCG
Opal and IEEE 1667."

Mateusz