Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] przywracanie fabrycznej wielkości partycji na pendrive-je, r

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] przywracanie fabrycznej wielkości partycji na pendrive-je, reset do stanu fabrycznego, różne wyniki formatowania
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 24 Jan 2018 13:27:21 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 23 Jan 2018 17:18:18 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <p47n8b$ifh$1@node1.news.atman.pl>
 od knrdz <xaeqm@tnmrgn.cy>  :

>Jaki to ma sens? Nie lepiej po prostu starać się mieć zawsze te 10-20%
>wolnego miejsca (łącznie, na wszystkich partycjach danego ssd), wyjdzie
>na to samo, a w razie chwilowej potrzeby ma się dostęp do 100%
>pojemności, a nie 90%.

Ja pisałem głównie o nośnikach, które nie mają TRIM(pendrive, karty SD czy coś
podobnego)ale mają wear leveling i garbage collector.
Co do SSD, TRIM spowalnia pracę(truecrypt, obsługa wielu małych plików), jak
się go
wyłączy, to lepiej zrobić tak, jak pisałem - 10 czy nawet więcej (30%)
niespartycjonowanego miejsca(to zapewnia jego liniowość).
Generalnie im większy OP tym większa wydajność dysku(w przypadku
spartycjonowania całości
pojawia się większa fragmentacja i spada wydajność).

Dobrym wyjściem jest trim manualny.
Linuxy mają fstrim(można wywołać z crona), defrag w w10 (z opcją /L) potrafi
strimować
partycję, są programy od producentów wywołujące TRIM.

Czy takie kombinowanie ma sens?
Dla typowego usera nie ma większego sensu.
Na swoim revodrive zostawiłem 24 GiB niespartycjonowane(revo nie ma trim),
często męczę
się z kartami CF i SD - tu to ma sens, widać to po wydajności(największy wpływ
ma
prawidłowy align partycji, większy OP ma wpływ głównie na trwałość nośnika).