Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] przywracanie fabrycznej wielkości partycji na pendrive-je, reset

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] przywracanie fabrycznej wielkości partycji na pendrive-je, reset do stanu fabrycznego, różne wyniki formatowania
From: "gienek" <nielubie@sp.amu>
Date: Mon, 22 Jan 2018 22:03:04 +0100
Po zabawach z rufus-em
https://rufus.akeo.ie/ i tworzeniu nim na penie partycji boot-owalnych, nie znalazłem narzędzia, które przywraca taką samą pojemność partycji, jaką pen miał gdy wyjęło się go jako nowego z blistra. I tak pen 16GB jako nówka (czyli dziewiczy wyciągnięty z blistra) miał rozmiar partycji:
15 623 790 592 Bajtów
Gdy ukończono zabawę pena z programem rufus, sformatowałem go także rufusem (by usunąć śmieci po zabawach z bootowanymi partycjami) i wyszło z tego, że pen uzyskał nowy rozmiar partycji:
15 622 766 592 Bajtów, czyli zniknęło gdzieś 1MB rozmiaru.

Przemielenie tego pena programem Bootice zgodnie z przepisem
https://danowski.pl/przywracanie-pamieci-pendrive-do-oryginalnego-stanu/
pozostawia ten "nowy" rozmiar 15 622 766 592 Bajtów bez zmian na wynikowej partycji.

Potem przemieliłem ten pen programem HDD LLF Low Level Format Tool
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
i nagle nastąpiło dziwne cudowne rozmnożenie.
Po założeniu partycji pod win z takimi samymi parametrami jak fabryczna FAT32, klaster 8192KB wyszło z tego:
15 625 314 304 Bajtów

Czyli przybyło prawie 2MB względem fabrycznego rozmiaru. Ten program ma jakąś taką właśnie tendencję do poszerzenia obszaru, który potem system zakładający nową partycję może sobie wziąć z pamięci. Gdzie tu sens? Każdy program rezerwuje inne obszary danych? Chyba rozmnożenie partycji o 2MB nie jest dobre? Bo zabiera pewnie jakiś rezerwowy obszar pamięci. Z tego co pamiętam przy zabawach HDDLLF innymi pendrive-ami jak wykonywało się kolejne formatowanie pena jeszcze raz programem HDD LLF Low Level Format Tool to znów partycja powiększała się. Nie chciałem przeprowadzać kolejnych prób, bo by się okazało, że przybędzie za chwilę po n-tej próbie i 20MB, ale przecież nie o to tu chodzi. Czy nie ma programu, który przywraca do co Bajta to co fabryka wypuściła? Każdy pen musiałby mieć jakiś dedykowany soft producenta do resetowania?