Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Poleci ktoś i3 i5 mini PC z 2xLAN w rozsądnej cenie?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Poleci ktoś i3 i5 mini PC z 2xLAN w rozsądnej cenie?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Thu, 24 Aug 2023 00:54:35 GMT
On 2023-08-23, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

> Rzeczywiście - przed dyskusją należałoby uzgodnić pojęcia.
> Miałem na myśli podstawowe udostępnianie plików, czyli  smb, ftp dla
> backupu przez rsync czy jakimś Cobianem.

Też prawdę mówiac nie rozumiem, dlaczego tego tego typu sprzęt miałby
pełnić funkcję serwera plików. Mikrotik robi sprzet do obsługi sieci w
biurach, dużych, mniejszych, SOHO. To, że przy niektórych, tanich
modelach mrugneli okiem w kierunku konsumenta* nie oznacza, że to
jakikolwiek ich głowny cel biznesowy. To są produkty komunikacji
sieciowej. Usb jest używane w taki właśnie celu, do modemu. Potrzeby ich
celu biznesowego najwyraźniej nie zakładają robienie z routerów
kombajnów. Nawet na poziomie SOHO rozsądne zarządzanie zasobami
sprzetowymi i bezpieczeństwem IT będzie obejmowało jakiś wydzielony NAS
lub chmurę, nie dziadowanie z usb-storage.

*) Te ich tanie, domowe urządzenia to chyba też są w intencji złapania
prosumenta w celu zapoznania z filozofią Mikrotika. Podejrzewam, że nie
ma za wiele (o ile w ogóle) tak tanich platform o takim stopniu
elastyczności ustandaryzowanej konfiguracji. Routery w miarę solidnych
firm z jakimś Linuksem (openwrt etc.) już na pokładzie i w podobnej
cenie to rzadkość.

--
Marcin