Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Poleci ktoś i3 i5 mini PC z 2xLAN w rozsądnej cenie?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Poleci ktoś i3 i5 mini PC z 2xLAN w rozsądnej cenie?
From: heby <heby@poczta.onet.pl>
Date: Wed, 23 Aug 2023 12:49:37 +0200
On 23/08/2023 10:38, Adam wrote:
Miktoriki są zachwalane jako urządzenia, co "wszystko mogą".

Potafią dużo w zakresie routingu, ale niewiele ponad to.

No i w zasadzie jest to prawda, ale do pewnego momentu.
Jeszcze niedawno miewały problem z mocniejszym radiem.
Nadal mają problemy z większym ruchem - musieliśmy wymienić na FortiGate,
bo powyżej ok. 300 użytkowników Mikrotiki już nie wyrabiały. Przy
kilkudziesięciu VPN-ach też się zaczynając pocić.

Potrzebujesz solidnej maszyny a nie minikomputerka.

Ad meritum:
Od wielu lat (co namniej kilkunastu) klienci wtykają w USB routerów dyski
przenośne, używając takie zestawienie jako urządzenie do backupu, ftp czy
inny SMB. Początkowo miewały to średniej klasy routery (np. Drayteki, które
sprzedawałem klientom), ale od wielu lat mają i duże, i małe, nawet tanie
chińszczyzny.

Zgadza się, ale routery oferowały bardzo ograiczone możliwości zarządzania tym medium a sam niedawno miałem coś w łapach (nie pamiętam już coś) co oferowało dostęp tylko chmurowy, nawet z LANu. Absurd.

Natomiast Mikrotik nadal się dziwi "po co to".

Nie dziwie sie, że się dziwią. Miktoika nie powinieneś używać do zastosowań uniwersalnych. To urządzenie do tego nie powstało. Cały hardware jest przeznaczony do szybkiego przerzucania pakietów IP a nie pornoli.

Po co konfigurować dodatkowe urządzenie w sieci, jeśli klient tego nie
potrzebuje i wystarczy włączenie SMB i jednego czy dwóch udziałów?

Więc może taki router z NASem.

https://www.youtube.com/watch?v=xjXRaHS7qZE

Ogólnie wiele routerów ciągle ma mozliwość pracy z mass storage, ale ponieważ słyszałem wiele złego o jakosci i kompatybilności tego wynalazku, to będzie loteria.