Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 5 Jun 2020 00:59:49 +0200

"Piotr Gałka" rb80p9$9d0$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

Nie było.

Postawiłem emotkę -- wydajne pojawiły się niedawno, co chyba oczywiste.

Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

   https://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminescencyjna
   Do produkcji weszła w latach sześćdziesiątych

Od kiedy pamiętam -- były. Nawet były białe ;) -- choć
przez chwilę, zanim spaliły się... ;) LEDek spaliłem
dużo -- zanim pojąłem, o co pełza. Pamiętam pierwszy
spalony tranzystor -- opłakiwałem go jak zmarłego człowieka...

Szacowanie. Mówi Ci to coś.

Tak -- **każdy** znany mi osobiście elektronik
oszacowałby w tym wypadku na ~23 W. Są proste
metody bardzo skutecznego szacowania! Analfabeta
czyta: sy, zy cy, zy, eeeęeł, siiś, cy, i, a...
Nieanalfabeta czyta: 'szczęścia'!

Kiedyś na wystawie zapytałem o coś i 'falownik' określiłem
(przewrotnie -- wiedziałem, co mam przed sobą) mianem
'sterownik', czym rozłościłem mego interlokutora do
tego stopnia, że kategorycznie przerwał rozmowę!

Do dziś przyznaję mu rację!
Tak też moja mata nie przyjmowała moich kolorów -- ,,różowych''... ;)

Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie

Znacznie lepsze jest -- 'niecałe'.

Za długo się rozpisałem

O pupie Maryni!

Potrzebny jest zasilacz -- można zbudować własny lub zmodyfikować zastany.

Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
- jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
- ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,

Ależ daliśmy 7x7 -- łącznie 0.7 V.

Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej

Coś w ogóle wiesz o diodach?
Ja akurat wiem niewiele, ale nie udaję, że wiem.

Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji.

Zaś przemysł meblowy zna pojęcie 'krzesła elektrycznego'.
Jest też 'ruch oporu', który potrafił nie moderować, ale akcelerować... ;)

--