Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 3 Jun 2020 04:22:21 +0200

"Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Traktujesz diody jak oporniki.

Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.

Widać to wyraźnie na przykładzie żarówek, który rozbłyskują,
po czym przygasają, przez co zwykle przepalają się podczas
włączania a wstawienie termistora w szereg (tak miały lampowe
telewizory -- żarniki lamp chroniono termistorami) chroni
żarówkę skutecznie -- jako dziecko, wkładałem takie właśnie
termistory (wydłubane z telewizorów) w szereg z żarówkami,
dzięki czemu miałem miękki start (chroniący me prześliczne
oczęta) i długie życie moich żarówek... Termistor mógł
być (i był) ukryty w puszcze, pod włącznikiem, gdzie dawał
nieźle (ależ ściany są niepalne!!) czadu jak i pod lampką
nocną, chroniony od dołu bakelitowym fragmentem jakiejś
wtyczki... [od góry była pilśniowa część lampki -- czyż
pilśnia nie lubi ciepła?]

Moje instalacje elektryczne były przeze mnie modyfikowane...
[ale czymże to było wobec wybuchowych czy toksycznych
elementów mego dzieciństwa?]

Tutaj (gdzie teraz mieszkam) nie mam modyfikacji elektrycznych,
jeśli nie liczyć neonówki pod włącznikiem łazienkowego ogrzewania
podłogowego... Takich neonówek miało być więcej, ale najpierw
zabrakło neonówek, a później zabrakło chęci do życia...

Modyfikacji też miało być więcej...
Choćby różne liczniki energii elektrycznej -- do mieszkania i do garażu,
tuż pod mieszkaniem... Jeden by był dwustrefowy, czy jak się to zowie...

Gdyby nie kręgosłup -- dawno bym inaczej rozwiązał oświetlenie garażu...
Wywaliłbym jeden z liczników i do garażu bym poprowadził elektryczność
z mieszkania. Stówa rocznie...

Chętnie też bym powrócił tu do dawnych mych planów silnika kuchennego okapu
w sąsiednim WC. Wszystko jest, co potrzebne... Dodatkowy komin w WC z zasilaniem
elektryczne wraz z włącznikiem w kuchni... Trochę teraz to trudne, bo są
kafelki,
pod którymi jest miejsce na ten silnik...

Jeszcze trudniej przebić się z wentylacją z przedpokoju do garażu -- pomysł
o tyle śmiały, że do mieszkania mogłyby wpełzać wyziewy garażowe... Jakoś
nikogo nie martwi, że do mieszkań NA PEWNO wchodzą różne złe wyziewy...

Na etapie budowy mieszkania oba pomysły były łatwe do zrealizowania,
ale wtedy nie miałem siły do przeprowadzenia tego w rzeczywistość...

Gdy byłem dzieckiem, nie pytałem nikogo o zgodę...
Co chciałem (z elektryczności czy telefonii) to robiłem...
Nawet szyby w oknie chciałem mieć grubsze niż inni...
Co najmniej jedną -- miałem!!!

Moje dodatkowe instalacje elektryczne były miedziane -- reszta
była aluminiowa... Monitorowałem i temperaturę (ww. termistorów
i ich okolicy) i ewentualne zżeranie miedzi przez aluminium...
(nie było zżerania -- były stosowne (niebosiężne) kostki
elektryczne i rzecz jasna prąd przemienny...)

Używałem miedzi w linkach, nie w drutach -- miałem tego kilogramy!!!
(choć Polska na miedzi leży -- miedziane przewody były deficytowym
towarem, ale jakoś ;) sobie z tym problemem radziłem -- i wcale nie
zawsze ;) kradłem; mogę nawet pokazać, gdzie był sklep elektryczny
w tamtych czasach...)
Nadal mam kilogramy miedzi w linkach -- ale po 40 latach być może ;)
nie nadają się do użytku... Zazwyczaj końce oblutowywałem cyną.

Mam nawet cienkie linki w teflonie!

-=-

Z diodami (z półprzewodnikami) jest różnie.

Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek napięcia

Chyba szeregowo... Równoległe połączenie zmniejszy opór kompletu...
(bez wdawania się w skutki termiczne itp. -- wynikające
z półprzewodnikowej natury diod)

7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów dać w szereg.

Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.

Dlaczego? (zakładam, że miałeś na myśli połączenie szeregowe 7 diod)

--