Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sat, 6 Jun 2020 00:04:17 +0200

"Piotr Gałka" rb8aqc$gic$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Ja cały czas o taśmach LED.

Musi tak być i na oporniku musi być dość znaczny spadek bo:
- taśma bywa długa,

Miedź ma nikłą rezystancję właściwą.
(mniejszą ma srebro, większą -- złoto)
   https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystywność

Wiesz, skąd takie jednostki/miana?
[nie wie -- to jasne jak 100 klm, bo PG jest
zielony a zieleń daje najwięcej światła?]

- prąd dla całej taśmy bywa znaczny,

Owszem -- może mieć kilka A.

- rezystancja ścieżek na taśmie nie jest zerowa,

Mieści się w tolerancji rezystorów trójek LEDkowych.

- spadek napięcia wzdłuż taśmy nie jest do pominięcia,

Jest, o ile taśma ma kilka metrów a rezystor ma 150 omów bądź więcej..

- mimo to powinna na całej długości mniej więcej równo świecić.

Widziałeś kilometrową taśmę?

A że nie wiadomo jak zostanie pocięta

Nie ma to znaczenia -- co 5 cm czy co 5 m...

i z której strony

Północy, południa, wschodu czy z zachodu?...

zasilona to nie można tego kompensować dając coraz mniejsze R w miarę oddalania
się od źródła zasilania.

Nie można i nie trzeba. LEDki całej taśmy dostają ~takie
same napięcie. Stałoprądówki są potrzebne tam, gdzie nie
ma rezystorów -- co chyba oczywiste, skoro taśmy można
ciąć dowolnie...

Pisałem -- biała ma spadek ~3 V, więc sobie policz, ile daje
rezystor trójkowy [znów chromosomy? -- z ich trójkowością?!]
którego rezystancję wyjawił PP (150 omów), gdy cała taśma ma
(jak zauważa JF) 12 V...

 12 V
 3 LEDki po 3 V
 rezystor 150 omów

 dla stałego prądu V/Omy to ~Ampery
 (w rezystorach i LEDach możesz pominąć ~)

 prąd w szeregu jest stały

 napięcie w równoległości ;) jest stałe przy dowolnym prądzie

 napięcie w szeregu jest stałe, póki nie płynie prąd przez
 ów szereg; płynący prąd daje spadek napięcia, gdy napotyka
 na opór... tym większy spadek, im większy opór...

Już jasne jak Słońce czy jeszcze nie?...

[spadek po przodkach daje awantury;
spadek ze schodów daje przyspieszenie życia;
spadek na giełdzie 'rolnej?] daje panikę;
spadek napięcia daje moc;
spadek obrotów daje: postojówkę, pożyczki z PFR itd... znaczy -- itn...]

--