Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kolejny Seagate...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kolejny Seagate...
From: Trybun <LeMxCh@jahu.cb>
Date: Thu, 23 Apr 2020 12:19:23 +0200

"Trybun" 5ea03f14$0$515$65785112@news.neostrada.pl

Czyli gdzie konkretnie mam szukać korzyści? Co użytkownikowi daje namacalnego to "lepsze
kolejkowanie"?

Pisałem wielokrotnie -- masa programów zleca pisanie i/lub czytanie.
Te programy zlecają znacznie szybciej niż peryferia (zwłaszcza HDD)
potrafią te zlecenia obsłużyć, więc zlecające programy muszą czekać
w kolejce... Im lepiej zorganizowane kolejkowanie, tym sprawniej
i szybciej kolejka jest obsługiwana.

Możesz poszukać w necie ino o kolejkowaniu AHCI i NVMe.
Różnice są kolosalno-szalone.

To NVMe jest w jakiś sposób lepsze od SSD na SATA?

Owszem. W czasach powstawania AHCI (na SATA) nie myślano o pamięciach
masowych tak szybkich, jak dzisiejsze flaszki -- interfejsy były znacznie
szybsze od samych nośników. Interfejs SATA dać mógł początkowo chyba 1.5 Gb/s, ostatecznie chyba 6 Gb/s, po czym wzrósł jeszcze za sprawą powielania kanałów (jak z PCIe -- x2, x4, x) co raczej nie przyjęło się, podczas gdy talerz dawał
100 MB/s a w porywach parę razy więcej.

Gdy flaszka dać może 300 Gb/s -- przepustowość SATAnistyczna jest problematyczna...

Jeśli chodzi o czasy dostępu i kolejkowanie -- poszukaj (z łaski swej) info w necie.

Talerze moich dysków mają w porywach ~5 ms, podczas gdy dyski NVMe
potrafią obsługiwać setki tysięcy IOpSów, czyli czas dostępu dysku
NVMe jest znikomy w zestawieniu z czasem dostępu talerza. (tak na
oko -- NVMe jest tysiące razy szybszy od talerzowego)

  5ms              5
------------- = ------- = 2500
 (1:500000)s     1:500

Bywa, że wysłużony dysk nie daje 5ms, ale 500 ms...

-=-

Czy naprawdę trzeba Ci tłumaczyć, że w talerzowym dysku
głowica musi zostać naprowadzona na stosowną ścieżkę,
gdzie musi zaczekać na stosowne dane (na obrót talerza)
podczas gdy w półprzewodnikowym dysku nie ma tego problemu?

Im szybciej obraca się dysk -- tym średnio krócej
trzeba czekać na stosowne miejsce podjeżdżające
pod naprowadzoną głowicę...

W wypadku wielu głowic -- głowice są nad kilkoma ścieżkami naraz.

Zagęszczanie zapisu także zmniejsza opóźnienia.

-=-

Porównaj szybkości RAMek z szybkościami HDD. ;)

-=-

Ale na nic Ci makabrycznie szybkie kości, gdy je zarzucisz
masą niepotrzebnych żądań! Nadto i stosowne magistrale nie
są nieskończenie szybkie, i CPU, i całe reszty!!!

CPU ma swe własne pamięci -- rejestry i kesze różnych
poziomów wraz z cwanymi metodami obsługi tych pamięci...

Inne podzespoły także mają swe własne pamięci...

No i znowu nie ma zadowalającej odpowiedzi. Powiedz co mnie obchodzi np jakieś kolejkowanie? Mnie interesuje szybszy niż na z HDD start systemu, szybsze uruchamianie zainstalowanych programów, takoż i ich sama instalacja. To tak po skrócie. I pytanie - które z tych parametrów gwarantuje zamiana HDD na SSD?