Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Tue, 02 Apr 2019 01:31:08 GMT
On 2019-04-01, nadir <none@hell.org> wrote:

> A to Ty zamierzasz cały napęd zakonserwować na 20-30 lat?

Jo.

> Szkoda zachodu, nawet jak paski i plastikowe części przeżyją, to się
> może okazać, że lut bezołowiowy narobi psikusów albo jakiś bzdurny
> kondensator, którego już nie dostaniesz.

Może, ale jak nie zakonserwuje to szanse na badabum są większe.

> Może się też okazać, że i tak nie ma do czego napędu podłączyć bo za 30
> lat standardem będzie przekaz podprogowy realizowany z sieci 4D.
> Musiałbyś wtedy całego współczesnego kompa w wazelinie zamrozić.

Wątpie. PATA wciąż zyje i bez większego problemu karty PCIE się kupi.
Takoż przejściówki PATA-SATA. Nie sądzę aby był z SATA problem za te 30
lat.

> Płyty CD/DVD/BR, to przeżytek. Wolne, zajmują dużo miejsca, nawet
> pokatalogowane są upierdliwe w przeszukiwaniu. No chyba że ktoś ma hobby
> permanentnie testować płyty i przerzucać z nich dane na coraz to nowsze
> płyty, które są jednak z roku na rok gorszej jakości. Nawet M-DISK nie
> wiadomo czy za jakiś czas zadziała, a biorąc pod uwagę jego cenę, to
> średnio opłacalny interes.

Nadal duzo bezpieczniejszy nośnik niż dyski twarde.

> Ja wszystko co miałem ważnego na płytach przerzuciłem na 3 dyski HDD,
> tej samej pojemności ale różnych firm i standardów(SATA/USB3.0), dyski
> mam odłączone i przechowuję w 3 różnych lokalizacjach. Co jakiś czas coś
> do nich dogrywam i podmieniam któryś z dysków na nowszy. Trwa to kilka
> godzin a nie dni i kosztuje dużo mniej niż ekwiwalent w jakichkolwiek
> płytach. Ale co kto woli.

Zbiory unikatowe (takie, które sa dla mnie cenne i nie mógłbym ich
odtworzyć - zdjęcia, filmy, własne projekty) archiwizuję na BD Mdiskach
i hdd (potrójna redundancja w tym geograficzna). Inne (komercyjne filmy,
muzykę) na dyskach twardych (dwie kopie) z plikami par2, które to par2
trzymam na mdiskach :)

Właśnie się zacząłem zastanawiac, czy do serwera zapasowych kopii
biezących, który chodzi z raidem 5 nie dodac osobno małego raidu 1
wyłącznie na pliki par2. Przez 7 lat używania poleciało mi na tym
rajdzie 5 parę plików, podejrzewam na zasadzi "bit rot" bo dyski bez
widocznych błędów.

--
Marcin