Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Szukam płyty pod NAS

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Szukam płyty pod NAS
From: Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam>
Date: 04 Mar 2019 15:09:02 GMT
On Mon, 04 Mar 2019 14:10:09 +0100, Adam wrote:
> Takie wykorzystanie NASa to pewnie z konieczności - bo mam 4xHDD Zyxela
> (RAID5),  nie pamiętam modelu.  Dla mnie priorytet to szybkość
> transmisji po LAN, a Zyxel daje tylko ok. 70MB/sek (nie Mb).

Jeśli priorytetem jest szybkość, to RAID5 niekoniecznie jest optymalnym
wyborem. Swego czasu mierzyłem wydajność kilkunastu kart RAID przy
różnych ustawieniach. Zauważyłem wtedy, że wydajność RAID5 mocno zależy
od implementacji/producenta. W wielu przypadkach RAID10 bił go na głowę
(najszybszy oczywiście zawsze jest RAID0, no ale to już jazda bez
trzymanki).

Trzeba by pomierzyć na konkretnym rozwiązaniu.

> Ale pewnie bym NASa zaprzągł do dodatkowej pracy, jeśli by tylko
> potrafił - maszyna workstation trochę prądu bierze.

Prądożerność NAS to też temat do indywidualnego przemyślenia - bo taki
system przecież wcale nie musi działać non-stop. Może włączać się tylko
wtedy, kiedy jest potrzebny, i sam wyłączać. W domu od roku korzystam z
tego: https://autowol.sourceforge.io/
Miesięczne rachunki za prąd spadły o jakieś 15 zł :) Pozwala to
sfinansować wymianę jednego z dysków co dwa lata.

> Jeszcze nie robiłem soft-raidu przez mdam. Muszę postawić kolejną
> wirtualkę i poćwiczyć.

W nieco odległych czasach mocno obcowałem z RAIDami sprzętowymi w
zastosowaniach typu "farmy serwerów" - wszystko jest super jak działa...
Ale ratowanie danych w przypadku awarii karty to za każdym razem była
tragedia, a awarie kart zdarzały się zaskakująco często. Nawet nie mówiąc
o awarii - głupia przekładka dysków z jednego serwera do drugiego
potrafiła zająć parę dni. Z mdadm natomiast korzystam od kilku lat
(zarówno w domu, jak i w firmach) - zero problemów. Napisałem kiedyś
notkę o moich pierwszych doświadczeniach (i wpadkach) z mdadm - być może
cokolwiek pomocne... O tutaj (03 Jun 2013):
gopher://gopher.viste.fr/1/notes/

Mateusz