Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
From: gof@somewhere.invalid (Adam Wysocki)
Date: Fri, 19 Jan 2018 11:52:23 +0000 (UTC)
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

> Współczesne RasPi jest parę razy szybsze, co i tak stawia je gdzieś w
> pobliżu pecetów z połowy pierwszej dekady XXI wieku. Bardzo fajne
> urządzonko do elektronicznych projektów, ale desktopa nie zastąpi.

Mi w niektórych zastosowaniach zastępuje, ale do innych jest za słabe.
Poczta, newsy, ekg -- to jak najbardziej, zresztą teraz piszę z pi3. Z
desktopowych rzeczy LibreOffice (calc, writer) to max, co można na nim
robić.

To, co nie działa, to:

- FireFox -- działa z bólem, muli, a niektóre strony zabijają raspi (RAM)
- DosBox (dla AutoTraxa) -- działa z bólem, na x86 nieporównywalnie
szybciej
- eagle -- nie ma wersji dla raspi
- yEd -- muli tak, że nie da się używać (pewnie przez Javę)

> Jest sobie podłączony do sieci komputer z od dawna niewspieranym
> Windowsem XP. Przeglądarka też nie jest najnowsza, bo nowe wersje nie
> chcą się instalować na XP albo wręcz nie działają na leciwych
> procesorach, którym brakuje jakiegoś zestawu instrukcji.

Przeglądarka jest aktualna. Ale tak, kiedyś mogą przestać wydawać wersję
wspierającą XP.

> Użytkownik wchodzi na stronę, na której został zaszyty niewielki skrypt,
> wykorzystujący znaną (choć na tym komputerze niezałataną) podatność i
> wykorzystuje ją aby "wyskoczyć" z przeglądarki do systemu. Potem szuka
> podatności, które można by wykorzystać do zwiększenia uprawnień i
> zainstalowania jakiegoś rootkita. Co dalej? Szpiegowanie użytkownika,
> kopanie BitCoinów, wykorzystywanie jego sprzętu do ataków DDoS albo
> wysyłania spamu...
> A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest
powiedziane, że się nie zdarzy.

> Właściwie na chwilę obecną widziałbym tylko jedno zastosowanie dla
> komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
> chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie
> podpinałbym takiego komputera do Sieci.

Pytanie czy wtedy XP w wirtualce nie wystarczy, w końcu gry sprzed
kilkunastu lat mają mniejsze wymagania niż aktualne -- na tyle mniejsze,
że może VirtualBox sobie poradzi.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]