Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Thu, 18 Jan 2018 18:45:06 +0100
On 18.01.2018 12:53, Adam Wysocki wrote:

> Raz próbowałem otworzyć FB na raspi 3, żeby wrzucić film. Kawę bym wypił,
> zanim to się wszystko załadowało, a i tak zabrakło mu RAMu i kompletnie
> się przyciął, swapując na kartę.

Raspi to akurat kiepski punkt odniesienia. Trudno porównywac te
komputerki do sprzętu na x86, kiedyś jednak spotkałem się z poglądem, że
pierwsza wersja miała moc obliczeniową zbliżoną do Pentium II + trochę
fajnych możliwości multimedialnych, zapewnianych przez układ graficzny
(np. dekodowanie współczesnych formatów). Współczesne RasPi jest parę
razy szybsze, co i tak stawia je gdzieś w pobliżu pecetów z połowy
pierwszej dekady XXI wieku.
Bardzo fajne urządzonko do elektronicznych projektów, ale desktopa nie
zastąpi.

> Fakt, że pracuje z konta usera (z ograniczeniami), ale nawet wtedy można
> coś poinstalować.

Jak bym się bardziej martwił o to, co się może zdarzyć bez ingerencji i
wiedzy użytkownika. Weźmy następujący scenariusz:
Jest sobie podłączony do sieci komputer z od dawna niewspieranym
Windowsem XP. Przeglądarka też nie jest najnowsza, bo nowe wersje nie
chcą się instalować na XP albo wręcz nie działają na leciwych
procesorach, którym brakuje jakiegoś zestawu instrukcji.
Użytkownik wchodzi na stronę, na której został zaszyty niewielki skrypt,
wykorzystujący znaną (choć na tym komputerze niezałataną) podatność i
wykorzystuje ją aby "wyskoczyć" z przeglądarki do systemu. Potem szuka
podatności, które można by wykorzystać do zwiększenia uprawnień i
zainstalowania jakiegoś rootkita. Co dalej? Szpiegowanie użytkownika,
kopanie BitCoinów, wykorzystywanie jego sprzętu do ataków DDoS albo
wysyłania spamu...
A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

Dlatego największą przewagą Linuksa nad starym Windowsem jest to, że
jest wspierany i ciągle mamy aktualizacje.

Właściwie na chwilę obecną widziałbym tylko jedno zastosowanie dla
komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie
podpinałbym takiego komputera do Sieci.