Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dyski coraz wolniejsze?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dyski coraz wolniejsze?
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Mon, 19 Sep 2016 15:42:59 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 19 Sep 2016 14:03:47 +0200
 doszła do mnie wiadomość
<57dfd419$0$50175$b1db1813$ca8b28d9@news.astraweb.com>
 od "jedrek" <jedrek@jedrek>  :
> [...]
>2 e-sata) podepniemy 8 dysków twardych to jestem w stanie uzyskać 4
>równoległe transmisje (zakładamy, że dyski mają teoretyczną wydajność >>
>600MB/s) każda po te realne 550MB/s? Czyli z dysku 1 kopiujemy duży plik na
>dysk 2, w tym samym czasie z dysku 3 kopiujemy na 4, z dysku 5 kopiujemyna
>6, oraz z 7 dysku kopiujemy na dysk 8.
>Czy raczej 600MB/s podzieli się na 4 i uzyska się już wtedy dla tych 4
>wątków kopiujących tylko po średnia ~150MB/s dla każdego z nich? Czy raczej
>każde kopiowanie z 4 równoległych będzie się odbywać z max prędkością kanału

Pojedyńcze złącze SATA ma swoją maksymalną przepustowość, SATA 300
300mbit/s, sata600 600mbit/s.
Kontroler SATA(chipset) połączony jest najczęściej z resztą systemu
magistralą DMI:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Direct_Media_Interface
Magistrala DMI ma ograniczoną przepustowość(w nowszych płytach
znacznie większą niż przepustowość pojedyńczego kanału SATA), jednak
czasem zbyt małą, aby wysycić do maximum na przykład pięć czy sześć
dysków SSD połączonych w RAID:
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-dc-s3500-raid-performance,3613.html
Dla dysków talerzowych z reguły nie ma takiego problemu(są znacznie
wolniejsze niś SSD)
Poczytaj dokumentację do płyty/chipsetu, tam powinny być jakieś
informacje o sumarycznej przepustowości kanałów SATA.

>Co rozumiesz pod pojęciem napompowania cache systemu?

Plik został zbuforowany w cache systemu i powoli wysyłany do miejsca
docelowego.