Re: [WINNT] zmiana wielkości "klastra"

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] zmiana wielkości "klastra"
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Fri, 22 Aug 2014 02:59:47 +0200

Użytkownik "jakson" <john.smith@example.org> napisał w wiadomości news:lt5g2u$suf$1@node2.news.atman.pl...
Dodałbym jeszcze, że jeśli na dysku jest tylko jedna partycja, to rozmiar bloku ustawiłbym na 8 lub 16kB - co zwiększy transfer i

Zwiekszy transfer?
O ile konkretnie?

O mniej, niż wynosi błąd statystyczny. Rzecz jest raczej w rozmiarze i organizacji metastruktur, drobniejsze łatwiej ulegają fragmentacji, pewność, że się sfragmentują dąży do jedności, co dopiero może dać wynik pogorszenia transferu, wskutek dzikiego tańca głowic (nieobecne w SSD) po całym dysku, a w tym czasie transferu niet... Moje eksperymenty wykazały spadek transferu przy silnej fragmentacji nawet do 10% pierwotnej wartości. Ale to już nie wina, ani właściwość (nie pisać fi(u)czer!!!) plikosystemu.

Pytam, bo eksperymentowalem z roznymi systemami plikow
z roznymi wielkosciami klastrow i nie odczulem zadnego przyspieszenia.

Otóż właśnie. Zresztą, zwiększenie rozmiaru bloku do wielkości monstrualnych (w FAT64 alias exFAT nawet 32MB) nie musi się przekładać na szybkość, może wręcz obniżyć - z zachowania, jakie zaobserwowałem - nie da się tu zrobić seek po blokach - trzeba wczytać cały blok, zanim się sczyta to, co na jego końcu. Wielkie bloki to raczej na magazyn danych.

--
Spamerów i "pytaczy" informuję, iż  bardzo narażają się na to, że ich
adresy e-mail będą podawane harwesterom służącym do rozsyłania spamu.