Re: [WINNT] zmiana wielkości "klastra"

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] zmiana wielkości "klastra"
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Fri, 22 Aug 2014 02:48:46 +0200

Użytkownik "jakson" <john.smith@example.org> napisał w wiadomości news:lt5fv9$srm$1@node2.news.atman.pl...
512B a nie 4k?
I to przy tak duzym dysku?

Partycja FAT(32) może mieć 2TB, jej właściwością jest na całym obszarze mieć bloki 512 bajtów, tylko, że obsługa takiego tworu pochłaniała by sporo zasobów, jest jednak całkiem możliwa. Aby usprawnić obsługę, partycjonery sugerują większy rozmiar bloku.

Chyba to niemozliwe - jestes pewien, ze to wielkosc klastra a nie sektora?

Jak najbardziej możliwe. Ino nie zawsze "ekonomicznie" opłacalne. Jednak NTFS znacznie lepiej poradzi sobie z bardzo dużą partycją o blokach równych sektorom, czyli 512 bajtów (tak, wiem, że są dyski z sektorami 4096), niż FAT. M.in. dlatego odradzam operację takiej zmiany na już obsadzonym plikosystemie. Jeśli, to na zupełnie czystym, to jeszcze się udaje w miarę bezpiecznie, bo nawet, jak się sknoci, wystarczy usunąć partycję i ją założyć ponownie. Oczywiście, jest w komendzie format parametr /a (see format /?), jakoś tak mi się wydaje, tak za mną chodzi, że lepiej będzie zrobić wtedy (gdy się sknoci) myk ze djęciem i założeniem partycji - i dopiero potem format z odpowiednim rozmiarem bloku. Pamiętać należy, że powyżej 4KB nie jest obsługiwana kompresja NTFS.

--
Spamerów i "pytaczy" informuję, iż  bardzo narażają się na to, że ich
adresy e-mail będą podawane harwesterom służącym do rozsyłania spamu.