Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sun, 7 Jun 2020 06:34:36 +0200

"Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

Miałem jeszcze o jednym napisać, ale poleciałem dalej.

Traktujesz diody jak oporniki.
Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek
napięcia 7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów
dać w szereg.

Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.

Wreszcie chyba pojąłem, co chcesz mi zarzucić, ale na szczęście
mam coś, co obala Twe [raczej obłędne!!!] ,,myślenie'':

   "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed6e1c9$3$552$65785112@news.neostrada.pl

   > Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...

   >   -|>--.--taśma-.
   >   -|>--:--taśma-:-- <--- z mostkiem
   >   -|>--'--taśma-'      (elektrycy to określają: ,,na krótko'')

   >   -|>-----taśma-.
   >   -|>-----taśma-:-- <--- bez mostka
   >   -|>-----taśma-'

Skoro piszę, że połączenie (mostek) za diodami (schemat wyżej) niewiele
zmienia, jak mogłem uznać, że ów mostem da spadek napięcia?!
(spadek napięcia proporcjonalny do liczby diod przed tym mostkiem)

Obojętne, ile damy równolegle diod -- za nimi napięcie spadnie o tyle
samo, jeśli to takie same diody... (jeśli diody są różne, może być
różnie -- nie chcę tu zastanawiać się nad tym, co dałby mostek za
zupełnie różnymi diodami, bo szkoda mi czasu; jasne jest, że bezoporowy
mostek musi dać wszędzie ten sam potencjał a diody nie puszczą prądu do
tyłu przy rozsądnym napięciu na ich nóżkach...)

Jeśli naprawdę chciałeś mi zarzucić, iż wg mnie napięcie za diodami ulegnie
zmianie tylko dlatego, że równolegle dorzucimy kolejne diody, to trafiłeś na
złego interlokutora... [być może Ty masz/miałeś z tym problem i uznałeś, że
z innymi (ze mną) pójdzie Ci łatwo wciskanie kitu... może o coś zupełnie
innego chodzi...]

-=-

Dlaczego 7x7? Bo trzeba przerzucić 50 W...

I tu chyba jest mój błąd -- Ty piszesz, że dioda przepuszcza 1 A,
ja zaś biorę ją za taką, która przepuszcza 1 W,...

Akurat 7^2 daje niemal 50, więc **chyba** dlatego dałem 7 diod...

Może kiedyś poświęcę nieco czasu, by przypomnieć sobie, po co
dawaliśmy diodę -- po to, by stracić 0.7 V, to jasne, ale do
czego nam była potrzebna ta strata, już nie pamiętam...

Dając 7x7 myślałem o Jacku z ogólniaka, który tak właśnie (dla
jaj) ,,rozwiązał'' jakiś problem mocy. Zapytałem go wówczas, czy
oby na pewno takie 7x7 przepuści stosowną moc, na co on dał mi
odpowiedź ~,,zapamiętaj na całe życie, że da'', po czym rozpisał
mi wszystko tak, aby pokazać, że jego myślenie nie było błędne,
choć praktycznie było głupie...

Trochę tak, jak moje rozważania o wysokości odsetek w pożyczce PFR
i trochę tak, jak ustalanie, ile %% VAT ma ,,zapłacić'' podatnik VAT...
(chyba już każdy wie, ale na wszelki wypadek napiszę to, co prof.
Modzelewski wyjaśniał ;) w TV przy okazji VAT27 -- podatnik VAT
nie płaci VAT, więc jest mu obojętne, ile ,,płaci'')

LEDki przypominają mi Marka z ogólnika, który nie umiał mi wyjaśnić
zachowania się LEDek -- dziś wiem, że problemem jest temperatura.
Wtedy myślałem głupio, iż LEDka nie grzeje się, bo pisano o niej,
iż całkowicie zamienia elektryczność na światło...

LEDki były, od kiedy pamiętam -- chyba głównie czerwone, ale
pamiętam też LEDki zielone, choć być może z późniejszych lat...

-=-

Jacek był nadinteligentny -- pomysły głupie dawał dla rozluźnienia
atmosfery... ;) Był dobry w fizyce i elektronice, ale też w historii
nazizmu, z której wykłady dawał tak chętnie, jak i często...

--