Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] karta Gigabit Ethernet

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] karta Gigabit Ethernet
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Thu, 04 Jul 2019 22:59:34 GMT
On 2019-07-04, Andrzej P. Wozniak <uszer@poczta.onet.pl.invalid> wrote:
> Osoba podpisana jako Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
>
> Od lat mam mieszkanie podłączone do lokalnej sieci kablem UTP kat. 5e o
> długości ok. 50 m i po wymianie osprzętu sieci na gigabit wszystko od razu
> zadziałało. Inna sprawa, że trochę potrwało zanim ludzie nauczyli się
> szanować kabel, ale typowe problemy już opisałem w poprzedniej wiadomości
> (tej długiej).

Połozyłem bardzo zacny kabel utp, gruby, grube żyły, sam zarobiłem, do
kupy jakieś 30m. Całość idzie przez 4 ściany. Na samym poczatku było ok
potem już nie. Nie chciało mi się wierzyć, że to kabel i tak bawiem się
w wymiany switchów i inne atrakcje. Zrobiem też obejscie innym 30m 5e
utp, który na 100% działał w innej lokalizcji. I tez nic. Nigdy nie
doszedłem co tam było nie tak. Wymieniłam segment na światłowód i
problem zniknął. Druga cześć segmentu, jakieś 15m raz działa 1000 a raz
nie, ale nie testowałem systematycznie.

A niedawno zostałem przymuszony do Gbit Internetu bo mój dostawca zszedł z
koncetryka i zaczeły się testy jak to zwykle w takich sytuacjach bywa.
Wziąłem sobie starego laptopa i zacząłem się bawić, ile po modemie, ile
przed/za routerem itp. No i właśnie wyszło, że kilka kabli oznaczonych jako
5e i wyglądających też porządnie nie wyrabia.

> Może jednak nie, bo niby skąd? Poza tym typowe zakłócenia objawiają się
> czasami, nie powodują ciągłego niedziałania, i zwykle radzi sobie z nimi
> instalacja elektryczna z uziemieniem/zerowaniem.

Z tej wcześniejszej historii został mi odcinek kabla, jakieś 4m, idący
przez pierwszą ścianę do pokoju syna. Zarobiłem, no i maks 100Mbps
ponownie. Ten kabel idzie 2m przylegając do typowego kabla
zasilającego. To jest jedyne co mi przychodzi do głowy. Tyle, że nie
tłumaczy to dlaczego 30m kabel obejścia nie działał również.
No nie wiem, cuda jakieś.

--
Marcin