Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Zolw

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Zolw
From: mordazy@somewherefaraway.com
Date: Thu, 21 Feb 2019 21:59:30 +0100
Deep inside the Matrix, convinced that 20 Feb 2019 16:20:56 GMT is the
real date, Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> has written something
quite wise. But (s)he wasn`t the one.

>Koło 110 było, kiedy liczyłem je kilka dobrych lat temu. Ale zaciekawił
>mnie temat, więc popełniłem w zeszły weekend poniższe:
>https://gopher.floodgap.com/gopher/gw?gopher://gopher.viste.fr/1/ogup/
>
>Po paru dniach szperania, mój łazik naliczył 240 aktualnie
>odpowiadających serwerów - znaczy gopherspace powiększył się ponad
>dwukrotnie (!) w ostatnich kilku latach. Co prawda moja lista zawiera
>kilka dublonów (aliasów), ale na oko bardzo niewiele.
>Pochodziłem wczoraj wieczorem po gophersferze, i faktycznie - mnóstwo
>nowych ludzi! Skąd oni się wzięli???

Pewnie z podobnego miejsca, z którego przybywa (choć nie umiem
powiedzieć, czy znacznie) ludzi na ircu i forach mających swoje
początki we wczesnych latach 2K - z obrzydzenia mediami
społecznościowymi i makdonaldyzacją internetu. Stare technologie jak
Gopher mają podobny urok jak fotografia analogowa: trzeba się czegoś
faktycznie nauczyć, pogodzić z ograniczeniami, tym, że konieczne jest
włożenie trochę pracy i że nic nie da się wyklikać czy przepuścić
przez kreator. Fajna jest też pewnie świadomość, że nie jest się na
korporacyjnej platformie typu tumblr, i nie trzeba się zastanawiać, do
czego tym razem dowali się ten czy tamten cenzor.

Ciekawe, jaki jest przekrój wiekowy tych nowych ludzi :) Może to po
prostu emeryci usiłujący wskrzesić kawałeczek tego malowniczego
bajzlu, jakim był wczesny internet? Jeśli by zaś się okazało, że to w
większości młodzież... wow :)

Nawiasem mówiąc, gdy gopher został wspomniany w wątku po raz pierwszy,
pomyślałem sobie, że ciekawe, jak pasowałby on do darknetu: na pewno
jest lekki, mało znany i chyba na tyle prymitywny, że ciężko go
zapluskwić :)

Pozdrawiam,
Mordazy.