Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] TOSHIBA MQ01UBB200 (Toshiba Canvio Connect 2TB)

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] TOSHIBA MQ01UBB200 (Toshiba Canvio Connect 2TB)
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 15 May 2018 23:47:45 +0200

"Marcin Debowski" 2E4KC.133212$xL2.32542@fx04.ams1

Myśle sobie, że producenci dysków są świadomi, istnienia krajów gdzie
średnia roczna temperatura to 30 deg C i nikt nie będzie stosował klimy
bo mu w domu chodzi NAS lub pecet.

Producenci podają zakresy temperatur...

Ale Twoje sa równie niesprawdzalne. Nie to, że dla mnie. Obiektywnie.
Wysnułes taki i nie inny wniosek na podstawie tej części historii
urządzenia, której jesteś świadom.

Mam doświadczenie z ~25 dyskami -- wobec ogólnej liczby dysków to nic. :)
Jak już pisałem -- chętnie kupuję Seagate, z uwagi na cenę, soft i dobre
katalogowanie.

W trakcie zapisu.
Nie wiem, dlaczego szkodzi, ale wiem, ze szkodzi.

MZ tylko w części logicznej. No chyba, że znienacka
to wyszarpnięcie i mechaniczne uszkodzenie.

Logicznie może szkodzić, ale NTFS ma lekkie ;) zabezpieczenia.
(transakcyjność)

Toshiby nie są za popularne więc dość trudno o odpowiednio dużą próbke.

Niestety tak -- dlatego podchodzę do różnych ocen
z ostrożnością, żeby nie napisać, że z obojętnością. :)

 - WDC wymieniono mi na gwarancji
   (nie miałem z tym dyskiem żadnych problemów)

Ale teraz mam z tym, który otrzymałem w zamian za ,,zepsuty''.
Mam też z Toshibą -- gdy ją odkładałem przed kilkoma miesiącami,
było z nią OK.

Mam prawie same WDki. Albo kupuję właśnie WDki albo HGST.

 - DTLA IBMa padały, ale IMO powodem był
   słaby montaż (dyski przegrzewały się)

A kiedy to było, bo IBM zaliczył spektakularną wpadkę z 10-15 lat temu,
która skończyła się az pozwem zbiorowym. W 2003 Hitachi przejęłoIBM w
tej częsci.

Około 2003 roku właśnie.

 - Seagaty straciły pojedyncze sektory
   (dla mnie to mały problem)

Miałem kilka. Wszystkie padły. Nie tak jak ta Toshiba, ale szybko, 2-3
lata. Fakt, padały kulturalnie (czytaj: miałem czas cos z tym zrobić).
Ale u mnie pojedyńcze "bady" już dyskwalifikują. Zwykle oznaczaja
początek więkśzych kłopotów. Z WDkami nie miałem nigdy podobnych
historii.

Seagaty 500 GB -- padły oba w czasie pracy
(właśnie w efekcie nagłego wyłączania)

WDC 250 GB -- padł, gdy nie był używany :)
Toshiba 320 GB -- jak WDC...

Nie wiem, jak trwałe ;) są pady WDC i Toshiby -- być może
sektory zostaną przesunięte samoczynnie przez soft tych dysków. :)

 - miałem też do czynienia z dyskami lekko
   uszkodzonymi, ale nie poznałem powodów
   powstania tych uszkodzeń (IMO komputery,
   w których te dyski były zamontowane,
   przewróciły się)

No własnie. Trzebaby poszukac jakis testów, bo to się jednak
zdarza i jestem ciekaw, jaki to ma naprawdę wpływ.

Trudno określić warunki takiego bicia. :)

Zgadza sie. Ale to niekoniecznie są błędy sprzetowe. Nie zmienia to
faktu, że trzeba być tego swiadomym.

U mnie są zdecydowanie sprzętowe.

Od tego roku, zacząłem robić par2 z paroprocentową redundancją dla
wszystkich zbiorów archiwalnych.

To w razie czego ;) ponoć pochłania sporo czasu...

IMO warto mieć kopie zapasowe.

Nie musisz mmnie przekonaywać. Wszystkie moje krytyczne zasoby mają
przynajmniej podwójną redundancję, w tym niektóre geograficzną :)

O geografię dziś łatwo -- chmury, chmury, chmury... ;)
A i wielkość dysków zezwala na noszenie w kieszeniach spodni... ;)

Błąd mam na pliku CR2 -- mam 3 wersje (na Seagacie, Toshibie i na WDC)
pliku, na którym jest błąd. Na jednym z dysków koniec pliku jest
,,ujednolicony''. Zaraz przyjrzę się z bliska ,,zjawisku''.

CR2 to CanonRAW2

Wskazuje MZ, że wystapił jakiś krótszy zapis. Coś zaczeło poprawnie
zapisywać plik i przed końcem przestało, ale informacje o wielkości
i alokacji pliku wskazują wartosci zamierzone.

Pliki były kopiowane ze sprawdzaniem, po czym były ponownie sprawdzane
bajt po bajcie, i to nie natychmiast po skopiowaniu, ale po paru dniach. :)

Wczoraj zdarzyło mi sie coś takiego przy zapisie na BD-R. Na szczęście
wywaliło błąd, więc choć niby wszystko było gdzie należy, zacząłem
sprawdzać zawartości.

Ja stale natrafiam się na jakieś problemy, dlatego dmucham na zimne.

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.    http://eneuel.w.duna.pl    .-.