Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dwa routery w domowej sieci - jak skonfigurować?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dwa routery w domowej sieci - jak skonfigurować?
From: Jan Stożek <conus-spm@chello.pl>
Date: Tue, 17 Dec 2013 00:38:02 +0100
Po głębokim namyśle Marcin N napisał w poniedziałek, 16 grudnia 2013
20:52:

> Zadajesz za mądre dla mnie pytania.

        Zadaję pytania na miarę instalacji, którą stawiasz. Może
wybrałeś rozwiązanie nieadekwatne do problemu i/lub Twojej znajomości
techniki? Niestety, diagnostyka sieci wymaga zebrania pewnych
informacji. Na przykład nie odpowiedziałeś, które gniazda w routerach
masz połączone kable. A to jest dość fundamentalna informacja.

> Nie wyłączałem NAT - nawet nie wiem, co to.

        Tłumaczenie adresów IP umożliwiające postawienie na jednym
łączu kilku komputerów (w uproszczeniu). Ale jak się łączy dwa domowe
routery w kaskadę, to można sobie kuku zrobić.

> Po co dwa routery? Bo mam duże mieszkanie i jeden nie obsługuje
> całego.

        Jeden mały router potrafi obsłużyć kilkudziesięcioosobową
firmę, a nie obsłuży mieszkania? ;)

        Tobie nie są potrzebne dwa routery, tylko router i pomocniczy
access point albo router i WiFi LAN Extender albo może router i switch
- bo nadal nie do końca rozumiem, co właściwie chcesz zrobić. Zresztą
może podaj dokładne nazwy urządzeń - bo jeżeli się średnio
orientujesz, to może wcale nie używasz routerów? Bez urazy,
oczywiście.

        ATSD, to jak rozumiem masz: 1 łącze do operatora, na nim
router, do routera podpięty kablem komputer i drugi router i do
drugiego routera podpięty kablem drugi komputer. To po co Ci wifi?
Masz jeszcze jakieś urządzenia?

        W ramach diagnostyki odłącz "pomocniczy" router i sprawdź, czy
wszystko działa stabilnie. Jeżeli możesz, podłącz drugi komputer do
"głównego" routera i zobacz, czy nadal wszystko działa stabilnie.
Jeżeli tak, to trzeba ustawić drugi router tak, żeby nie przeszkadzał.
Jeżeli nie - to problem jest z pierwszym routerem lub łączem
operatora.

        Czy na pewno oba komputery są konfigurowane przez DHCP? Zanotuj
sobie adres IP, jaki dostał jeden i drugi komputer po DHCP. Czy
przełączenie drugiego komputera do pierwszego routera zmienia ten
adres? Czy z obu komputerów działa ping do głównego routera i pomiędzy
komputerami? Czy jak jest zanik dostępu do Internetu, to jest również
zanik widzialności komputerów między sobą albo między komputerem a
routerem? Może rozrysuj schemat sieci z podaniem adresacji (adresów IP
i masek) i wyraźnym zaznaczeniem, które gniazdo jest WAN, a które LAN
w obu routerach i do czego są one podłączone.

--
Pozdrawiam,     | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
                | Which switched witch watch which Swatch watch switch?
(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
kolejnymi literami.