Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] dane w cloud [cross]

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] dane w cloud [cross]
From: Maciek "Babcia" Dobosz <babcia@jewish.org.pl>
Date: Tue, 11 Jun 2013 10:35:59 +0200
Dnia 2013-06-11, o godz. 10:09:47
"Mr. Misio" <mrmisiodegrizzly@gazeta.pl> napisał(a):

> Moze nie tyle nie moga, co nie powinny.

O ile dane finansowe możesz trzymać gdziekolwiek (choć ja bym ich
raczej w niezaufane miejsce nie wysłał) to w przypadku danych osobowych
nie jest tak różowo. Przy wrażliwych danych (np. medycznych czy o
statusie finansowym danej osoby) GIODO wymaga lokalizacji serwera na
terenie Polski. Czasami dopuszcza EU. Często chce by fizycznie wskazać
serwer na którym te dane są składowane. Część firm na terenie PL
oferuje hosting zgodny z wymogami GIODO - możesz wtedy podpisać umowę o
powierzeniu danych osobowych firmie hostującej i leży to w konkretnej
serwerowni na konkretnym sprzęcie. Problem jest taki że GIODO wymaga
formy pisemnej takiej umowy co w przypadku hostingów zagranicznych jest
dość trudne do uzyskania.

Ogólnie nasze przepisy dotyczące ochrony danych osobowych są jednymi z
najbardziej rygorystycznych w Europie. Brałem udział w projekcie sporej
bazy danych która zawiera dane podopiecznych jednego z systemów pomocy
społecznej na terenie Europy. W Polsce i na Słowacji wprowadzenie do
tego systemu danych podopiecznych było niemożliwe w zgodzie z prawem bo
baza miała znajdować się na serwerach poza Europą. Skończyło się na
wydzielonych serwerach w PL bez dostępu z zewnątrz (nie wiem jak to
ostatecznie zrobiono na Słowacji) i przekazywaniu wyłącznie danych
statystycznych.

> Alternatywa do chmury, bez chmury jest peer2peer synchronizacja, choc
> jeszcze w fazie beta, to dziala BitTorrent Sync

Alternatywą jest własna chmura prywatna - w wersji minimalistycznej
komputer czy NAS podpięty do sieci z odpowiednim oprogramowaniem.

Zdrówko