Re: [WINNT] USB HDD zewn. 2.5" 3TB pod Win XP 32-bit - jak?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] USB HDD zewn. 2.5" 3TB pod Win XP 32-bit - jak?
From: "HF5BS" <hf5bs@t.pl>
Date: Thu, 23 Feb 2017 10:51:44 +0100

Użytkownik "JA" <JA@JA.pl> napisał w wiadomości news:58ae7fc5$0$649$65785112@news.neostrada.pl...
Napisałem również, że zdecydowałem się pogodzić z faktem
konieczności podziału dysku na 2 partycje.

Nie trzeba. XP ze sterownikiem Paragona spokojnie łyka wyższe woluminy, oczywiście, jeśli utworzono GPT, co i tak będzie konieczne powyżej dysku 2TB. Ja mam u siebie 3TB, XP mi raportuje (wskutek różnic w przeliczeniach) 2700-coś GB. Wystarczy GPT, a już nawet sam XP da radę założyć taką partycję, całodyskową... przynajmniej mój dał.

Dysk 3 TB jako taki jest na moim komputerze widziańy,
bo jest wymieniany na liście "Bezpieczne usuwanie sprzętu".
Nie ma natomiast możliwości przypisania litery i korzystania
z niego w Explorerze.

Coś musiałeś chyba poknocić, mojemu jedynie zmianę na GPT (*) zrobiłem "z zewnatrz", a resztę założyłem już używając systemowego managera dysków. Jak tworzenie litery, czy przypisanie w strukturę katalogów... Żadnych dodatkowych programów poza sterownikiem paragona nie używam. No... albo ja miałem szczęście, ze mi wyszło, albo sam tak poknociłem, że system dla świętego spokoju zobaczył i dał radę, aby go juz nie męczyć :) W każdym razie spokojnie pod XP mozesz zrobić partycję większą niż 2 TB, u mnie chodzi jak burza. (Ach, znów ten problem przeliczeniowy i wartość graniczna 2.2 TB, a w innych źródłach widziałem 2.1 TB... 2 TB i basta! (A tak piję, do nikogo z was, lecz do wiadomości z sieci, które czasem same sobie przeczą)).

(*) - nie jest usuwany MBR, a jedynie w MBR tablicy partycji ustawiany jest wpis wskazujący na sektor inicjujący GPT, wraz ze specjalnym znacznikiem rodzaju partycji, a w tym sektorze zaczyna się właściwa "impreza". Rozumieją to wszystkie normalne partycjonery. Wszystkie partycje GPT są w rozumieniu znanym z MBR primary i może być ich OIDP 255. Rodzaj partycji dowolny - FAT, NTFS, Linux, itd. Partycja FAT (z wyjątkiem exFAT, niesłusznie określanej jako FAT64), ma bezwzględne ograniczenie wielkości do 2TB nawet na GPT. Systemy powyżej XP powinny obsłużyć GPT "natywnie". Uważaj na programy narzędziowe, niektóre z nich głupieją przy dyskach >2TB. Z partycji GPT nie wystartujesz XP (musi ster doczytać, a przy starcie go nie ma), powyżej już tak. Niebawem chcę przeinstalować system na dużej maszynie, to sprawdzę, czy mi się to uda "po mojemu".

I tak lakonicznie opisałem moje boje z GPT, po nabyciu dysku 3TB...

(C) Kabaret Neo-Nówka.