Re: [WINNT] [ot] wyrownywanie partycji

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [ot] wyrownywanie partycji
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Fri, 21 Aug 2015 21:06:03 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 21 Aug 2015 19:04:29 +0200
 doszła do mnie wiadomość <55d75a2b$0$8375$65785112@news.neostrada.pl>
 od "1634Racine" <1634Racine@1634Racine.pl>  :
>o co chodzi w "wyrownaniu partycji"? sprawa geometrii calego dysku? czy moze
>ktos podac jakis wartosciowy link w tej sprawie,zeby zrozumiec od podstaw?
>
> w sieci duzo chaotycznosci o tym znalazlem, a usiluje to załapac,  bowiem
>mialem jakis czas temu duza awarie i to bylo zwiazane -
>najprawdopodobniej... - z geometria dysku, skonczylo sie na formacie partcji
>z systemem; przeto warto moze zadbac o wlasciwą geometrie chocby teraz
>(jesli wyrownanie w ogole konieczne - *jak* *to* *stwierdzic* ? - i jesli
>mozliwe jest w sytuacji: partycja z dzialajacym xp, partycja instalacyjna
> [...]

W skrócie chodzi o to, aby LBA początku klastra systemu plików
pokrywało się z LBA początku fizycznego sektora na dysku(zakładamy, że
chodzi o dyski mechaniczne z 4KiB sektorem fizycznym, a klaster
systemu plików też ma 4KiB).
W przypadku, kiedy te wartości się nie pokrywają, to klaster systemu
plików nachodzi częściowo na dwa sąsiednie fizyczne sektory
dysku(sektory te zawierają też fragmenty innych klastrów).
W takiej sytuacji, aby nie stracić zawartości innych klastrów przy
zapisie naszego klastra dysk musi odczytać zawartość tych dwóch
fizycznych sektorów do bufora(8KiB), dopisać do bufora zawartość
naszego klastra, po czym zapisać bufor do tych samych dwóch sektorów
fizycznych, operacja zwana jest read-modify-write.
W przypadku kiedy alignment jest prawidłowy(LBA początku klastra i
początku fizycznego sektora są takie same) dysk nie musi wykonywać
operacji zapisu na 2 sektory fizyczne, tylko na jeden, co zajmuje
znacznie mniej czasu(dysk nie musi pilnować danych innych klastrów
czyli wykonywać read-modify-write).
Wystarczy sprawdzić, czy LBA początku danej partycji jest podzielne
przez 8(jeśli nie, to nie masz prawidłowego alignmentu).
Dla dysków SSD sytuacja jest nieco inna, moim zdaniem(dla SSD)
najlepiej jest, jak początek klastra systemu plików pokrywa się z
początkiem erase-blocku dysku SSD(trudno to osiągnąć ze względu na
braki w opisach dysków, producenci tego nie podają), ja ustawiam LBA
początku partycji na podzielny przez 8192, ale można i mniej(windows 7
chyba ustawia na podzielne przez 2048).